• AMHLAF0000291.jpg
    Exposició de projectes de l'arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt
    Exposició de projectes de l'arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt
    Arquitectura i urbanisme
    Patrimoni arquitectònic
    Projectes urbanístics
  • AMHLAF0002798.jpg
    Pancarta de l'Associació de Veïns de Bellvitge
    Pancarta de l'Associació de veïns de Bellvitge per a la inauguració del parc. La pancarta diu: "Año 1987- Año 1998. ¡Vecino, vecina¡ Lo hemos conseguido. 10 Años de lucha ejemplar del barrio para conseguir el parque de Bellvitge".
    Actes reivindicatius
    Arquitectura i urbanisme
    Associació de veïns de Bellvitge
    Associacions i entitats
    Conflictes
    Parcs
    Seguretat i defensa
    Veïnals
  • AMHLAF0151071.jpg
    Els blocs de la Florida des del Pont de Matacavalls
    Fotografia realitzada des de l'antic Pont de Matacavalls en direcció als blocs de la Florida. S’aprecia en primer pla el muret del pont.
    Arquitectura i urbanisme
    Blocs La Florida
    Bloques Onésimo Redondo
    Edificis
    Pont de Matacavalls
    Ponts
  • AMHLAF0179611.jpg
    Pont sobre el riu Llobregat
    L'Hospitalet fotografiat per Ramon Puig Gairalt. Aquest pont va ser destruït l'any 1939 per les tropes republicanes per endarrerir l'avançament de l'exèrcit sublevat.
    Arquitectura i urbanisme
    Natura i medi ambient
    Ponts
    Riu Llobregat
    Rius
  • AMHLAF0179610.jpg
    Pont sobre el riu Llobregat
    L'Hospitalet fotografiat per Ramon Puig Gairalt. Aquest pont va ser destruït l'any 1939 per les tropes republicanes per endarrerir l'avançament de l'exèrcit sublevat.
    Arquitectura i urbanisme
    Natura i medi ambient
    Ponts
    Riu Llobregat
    Rius
  • AMHLAF0179609.jpg
    Pont sobre el riu Llobregat
    L'Hospitalet fotografiat per Ramon Puig Gairalt. Aquest pont va ser destruït l'any 1939 per les tropes republicanes per endarrerir l'avançament de l'exèrcit sublevat.
    Arquitectura i urbanisme
    Natura i medi ambient
    Ponts
    Riu Llobregat
    Rius
  • AMHLAF0003269.jpg
    Carrer del Molí amb l'avinguda Electricitat
    A mà esquerra el col·legi Rubió i Ors. El carrer de davant la tanca és el carrer Molí i la torre d'alta tensió que es veu segueix perpendicular a la fotografia és l'avinguda de l' Electricitat.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Educació
    Escoles
    Torres elèctriques
  • AMHLAF0111559.tif
    Anunci i obres de construcció d'equipaments públics a Bellvitge
    "LA CIUTAT 200P 8D/Bellvitge/Mare de Déu de Bellvitge
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Construcció
    Edificis
    Obres
  • AMHLAF0004292.jpg
    Antiga església del Centre en deconstrucció
    Església antiga de l'Hospitalet Centre en deconstrucció durant la Guerra Civil. S'observa a un operari dalt del campanar, que ja començava a ser desmuntat. Al seu costat es veuen les cases del carrer Major, actualment plaça de l'Ajuntament.
    Arquitectura i urbanisme
    Conflictes
    Enderrocs
    Església Santa Eulàlia de Mèrida
    Esglésies i ermites
    Guerra Civil
    Obres
    Religió
    Seguretat i defensa
  • AMHLAF0025800.jpeg
    Avinguda de la Granvia de l'Hospitalet
    Vista de la Granvia de l'Hospitalet. En aquest indret està l'actual Plaça d'Europa.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Transports
  • AMHLAF0004073.jpg
    Avinguda de la Granvia de l'Hospitalet
    Avinguda de la Granvia de l'Hospitalet, també coneguda com autovia de Castelldefels.
    Arquitectura i urbanisme
    Autobusos
    Camions
    Carrers
    Cotxes
    Transports
    Xarxa viària
  • AMHLAF0000506.jpg
    Prolongació de la Granvia ("calle Cortes") al seu pas per de la Marina de l'Hospitalet
    Imatge de la Gran Via en obres entorn els anys 1930.La seva obertura es feu travessant la plana de la Marina, per la seva part alta. A costat i costat es poden veure algunes xemeneixes de fàbriques properes, com, a l'esquerra, l'antiga Caralt y Cia, la propietat de la qual era ja en aquesta època de Delmir de Caralt i Matheu en solitari i que va ser coneguda com a Can Caralt o El cànem. També es pot distingir la fàbrica Viuda e Hijos de Jaime Trias, anomenada després de la guerra civil com a Godó y Trias S.A., que era coneguda popularment com "Les Sangoneres" pel lloc on hi era, el pla de les sangoneres) que quedaria en part també afectada. A la part esquerra de la fotografia hi ha un grup d'homes fent feines del camp carregant material a un carro tirat per un cavall. Per la carretera avança un gran automòbil, que sembla un cotxe de línia. Al fons a la dreta es poden veure les cúpules del Palau Nacional, sobre la muntanya de Montjuïc Aquesta avinguda, d'una gran amplada, fet insòlit per l'època que va molestar molt els propietaris de terres que van ser expropiats, es va traçar com una ruta relativament paral·lela al camí del Prat, prolongació de la gran avinguda dissenyada el 1858 per l'enginyer Ildefons Cerdà quan presentà el seu projecte de reforma i eixample de Barcelona, on ja es veu la intenció de prolongar la Gran Via de les Corts Catalanes projectada dins del terme de Barcelona cap al terme municipal de l'Hospitalet. Als primers plànols només es veu una petita intenció de prolongació, tocant a la riera Blanca, com en alguns mapes de final del segle XIX, però en plànols de les dues primeres dècades del segle XX, ja es veu clarament la voluntat de fer el projecte fins al riu Llobregat. Les negociacions amb els propietaris agrícoles de la plana del sector de la Marina per tal de poder prolongar aquesta via al seu pas per l'Hospitalet es van iniciar el 1923, essent alcalde de l'Hospitalet en Josep Muntané i Almirall. Van finalitzar el 1927, en l'època de la dictadura de Primo de Rivera, essent alcalde de l'Hospitalet Tomás Giménez Bernabé, que va aconseguir la cessió, per part dels propietaris, si us plau per força, de quatre km. de terreny per tal de poder ampliar la Gran Via, anomenada llavors carrer Cortes, fins el riu Llobregat. La negociació va ser difícil, perquè formalment les terres dels propietaris agrícoles de la Marina, ja havien estat agregades el 1920 per l'Estat, també si us plau per força, al municipi de Barcelona per fer el port franc -que mai es va fer- i això va generar molt malestar i molts litigis. L'Ajuntament de l'Hospitalet, essent encara alcalde en Tomás Giménez, va realitzar un acte solemne al consistori l'agost de 1929 on es va protestar formalment per aquella agregació, i es va manifestar la impossibilitat de poder negociar l'ampliació de la "Calle Cortes" al seu pas per l'Hospitalet amb els propietaris agrícoles perquè les seves terres eren formalment ja de Barcelona, Amb aquest acte es va intentar embolicar una mica la troca amb la intenció de recuperar-les per a l'Hospitalet, però Tomàs Giménez no ho va aconseguir. El premi de consolació pel municipi va ser la concessió del títol de Ciutat. Però els litigis dels propietaris de les terres, que van ser posteriorment expropiats, van durar molts anys. La família Carbonell Espinosa, per exemple, propietària de 140.000 metres quadrats, els terrenys on ara hi ha Mercabarna, la Nissan i diferents vies, va guanyar finalment un judici el 2012 al Consorci de la Zona Franca per una demanda interposada el 1996 i va ser indemnitzada, 92 anys després, pel Consorci de la Zona Franca amb 14 milions d'euros per aquells fets, ja que el motiu origen de l’expropiació mai es va arribar a portar a terme. L'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona era poder connectar Barcelona amb l'aeròdrom de El Prat, que ja funcionava amb vols regulars comercials i era, cada cop més, una porta d'entrada a la ciutat per un mitjà de transport que connectava Barcelona amb tot el món. L’any 1916 es constitueix el Real Aeroclub de Catalunya, societat esportiva formada membres de l’alta burgesia catalana i s’ inaugura l’Escola Catalana d’Aviació, primera escola d’aviació, on es van provar els primers productes de la indústria aeronàutica catalana i es van disputar els primers concursos i competicions esportives. Escullen el Delta del riu Llobregat com a emplaçament del primer camp de vols de Catalunya, prop de l’estany d’ El Remolar, a Viladecans, a tocar de El Prat de Llobregat, on curiosament hi havia una granja avícola que es deia La Volateria i que donaria nom al futur aeròdrom, situat a 14 kilòmetres de Barcelona. Al desembre de 1918 l’empresa d’aviació Latécoère inaugura la línia Toulouse-Casablanca, amb escala a la Volateria, amb 2 vols setmanals, convertint l’aeròdrom en el primer de Barcelona i d’Espanya amb vols comercials. Des del 1919 estava habilitat com a aeroport provisional de Barcelona, amb pistes d’una extensió de 1.000 × 400 m. A causa de la crisi que patí l’Aeroclub de Catalunya a partir del 1920, l’aeròdrom es fa servir també com a base per a la flota de Zeppelin i hidroavions de l'Armada i de l'Exèrcit de Terra Espanyol. Els serveis comercials regulars van començar el 1927 amb la línia d'Iberia que l'unia amb l'Aeroport de Cuatro Vientos de Madrid. Aquesta línia va ser la primera línia d'Iberia.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Can Caralt
    Caralt y Pérez S.A.
    Carrers
    Carros i carruatges
    Cotxes
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    La Marina
    Obres
    Transports
    Viuda e Hijos de Jaime Trias
  • AMHLAF0000505.jpg
    Prolongació de la Granvia ("calle Cortes") al seu pas per la plana de la Marina de l'Hospitalet
    Imatge de la Gran Via en obres entorn els anys 1930.La seva obertura es feu travessant la plana de la Marina, per la seva part alta. A costat i costat es poden veure algunes xemeneixes de fàbriques properes, com, a l'esquerra, l'antiga Caralt y Cia, la propietat de la qual era ja en aquesta època de Delmir de Caralt i Matheu en solitari i que va ser coneguda com a Can Caralt o El cànem. També es pot distingir la fàbrica Viuda e Hijos de Jaime Trias, anomenada després de la guerra civil com a Godó y Trias S.A., que era coneguda popularment com "Les Sangoneres" pel lloc on hi era, el pla de les sangoneres) que quedaria en part també afectada. A la part esquerra de la fotografia hi ha un grup d'homes fent feines del camp carregant material a un carro tirat per un cavall. Per la carretera avança un gran automòbil, que sembla un cotxe de línia. Al fons a la dreta es poden veure les cúpules del Palau Nacional, sobre la muntanya de Montjuïc Aquesta avinguda, d'una gran amplada, fet insòlit per l'època que va molestar molt els propietaris de terres que van ser expropiats, es va traçar com una ruta relativament paral·lela al camí del Prat, prolongació de la gran avinguda dissenyada el 1858 per l'enginyer Ildefons Cerdà quan presentà el seu projecte de reforma i eixample de Barcelona, on ja es veu la intenció de prolongar la Gran Via de les Corts Catalanes projectada dins del terme de Barcelona cap al terme municipal de l'Hospitalet. Als primers plànols només es veu una petita intenció de prolongació, tocant a la riera Blanca, com en alguns mapes de final del segle XIX, però en plànols de les dues primeres dècades del segle XX, ja es veu clarament la voluntat de fer el projecte fins al riu Llobregat. Les negociacions amb els propietaris agrícoles de la plana del sector de la Marina per tal de poder prolongar aquesta via al seu pas per l'Hospitalet es van iniciar el 1923, essent alcalde de l'Hospitalet en Josep Muntané i Almirall. Van finalitzar el 1927, en l'època de la dictadura de Primo de Rivera, essent alcalde de l'Hospitalet Tomás Giménez Bernabé, que va aconseguir la cessió, per part dels propietaris, si us plau per força, de quatre km. de terreny per tal de poder ampliar la Gran Via, anomenada llavors carrer Cortes, fins el riu Llobregat. La negociació va ser difícil, perquè formalment les terres dels propietaris agrícoles de la Marina, ja havien estat agregades el 1920 per l'Estat, també si us plau per força, al municipi de Barcelona per fer el port franc -que mai es va fer- i això va generar molt malestar i molts litigis. L'Ajuntament de l'Hospitalet, essent encara alcalde en Tomás Giménez, va realitzar un acte solemne al consistori l'agost de 1929 on es va protestar formalment per aquella agregació, i es va manifestar la impossibilitat de poder negociar l'ampliació de la "Calle Cortes" al seu pas per l'Hospitalet amb els propietaris agrícoles perquè les seves terres eren formalment ja de Barcelona, Amb aquest acte es va intentar embolicar una mica la troca amb la intenció de recuperar-les per a l'Hospitalet, però Tomàs Giménez no ho va aconseguir. El premi de consolació pel municipi va ser la concessió del títol de Ciutat. Però els litigis dels propietaris de les terres, que van ser posteriorment expropiats, van durar molts anys. La família Carbonell Espinosa, per exemple, propietària de 140.000 metres quadrats, els terrenys on ara hi ha Mercabarna, la Nissan i diferents vies, va guanyar finalment un judici el 2012 al Consorci de la Zona Franca per una demanda interposada el 1996 i va ser indemnitzada, 92 anys després, pel Consorci de la Zona Franca amb 14 milions d'euros per aquells fets, ja que el motiu origen de l’expropiació mai es va arribar a portar a terme. L'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona era poder connectar Barcelona amb l'aeròdrom de El Prat, que ja funcionava amb vols regulars comercials i era, cada cop més, una porta d'entrada a la ciutat per un mitjà de transport que connectava Barcelona amb tot el món. L’any 1916 es constitueix el Real Aeroclub de Catalunya, societat esportiva formada membres de l’alta burgesia catalana i s’ inaugura l’Escola Catalana d’Aviació, primera escola d’aviació, on es van provar els primers productes de la indústria aeronàutica catalana i es van disputar els primers concursos i competicions esportives. Escullen el Delta del riu Llobregat com a emplaçament del primer camp de vols de Catalunya, prop de l’estany d’ El Remolar, a Viladecans, a tocar de El Prat de Llobregat, on curiosament hi havia una granja avícola que es deia La Volateria i que donaria nom al futur aeròdrom, situat a 14 kilòmetres de Barcelona. Al desembre de 1918 l’empresa d’aviació Latécoère inaugura la línia Toulouse-Casablanca, amb escala a la Volateria, amb 2 vols setmanals, convertint l’aeròdrom en el primer de Barcelona i d’Espanya amb vols comercials. Des del 1919 estava habilitat com a aeroport provisional de Barcelona, amb pistes d’una extensió de 1.000 × 400 m. A causa de la crisi que patí l’Aeroclub de Catalunya a partir del 1920, l’aeròdrom es fa servir també com a base per a la flota de Zeppelin i hidroavions de l'Armada i de l'Exèrcit de Terra Espanyol. Els serveis comercials regulars van començar el 1927 amb la línia d'Iberia que l'unia amb l'Aeroport de Cuatro Vientos de Madrid. Aquesta línia va ser la primera línia d'Iberia.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Camins
    Carrers
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    La Marina
    Natura i medi ambient
    Obres
  • AMHL_101_C411_1970_00209_0026_foto.jpg
    Florida,C. 27
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHLAF0002538.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Rambla de Just Oliveras. Imatge presa des de la carretera provincial (carrer d'Enric Prat de la Riba), amb el quiosc del Peret dels Diaris, i a la dreta Cal Sampedor (posteriorment, Cal Mariano).
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Mobiliari urbà
    Quioscs
    Rambles
  • AMHLAF0000145.JPG
    Ajuntament de l'Hospitalet ("Hospitalet del Llobregat.- Casa Consistorial")
    Postal de la façana principal de l'Ajuntament de l'Hospitalet amb gent esperant a la parada d'autobús. Es pot veure, als baixos de les naus laterals, unes reixes de ferro que donaven accés a uns porxos, des dels quals s'accedia a les escoles municipals i als calabossos. A la vorera del mateix Ajuntament, just a la cantonada, la caseta de suministrament d'electricitat de la ciutat. Segons fonts documentals l'ús original va ser d'oficines municipals i escola, l'arquitecte fora Francesc Mariné i està catalogat en el PEPPA amb el núm. 2
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Arquitectura i urbanisme
    Dones
    Edificis
    Homes
    Infants
    Joves
    Persones
    Política i administració pública
  • AMHLAF0003945.jpg
    Avinguda del Masnou
    Vista parcial de l'Avinguda del Masnou i l'avinguda de Ponent.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    Vistes
  • AMHLAF0003947.jpg
    Avinguda del Masnou
    Vista parcial de l'avinguda de Ponent i l'avinguda del Masnou. Els que es creuen a la dreta són el carrer de Miraflores i el carrer de la Primavera.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    Vistes
  • AMHLAF0023745.jpg
    Barri de Bellvitge
    Visió artística del barri de Bellvitge: Passat i present.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHLAF0111597.tif
    Camp de futbol de la barriada de la Bomba
    El 1963 es funda la Unió Esportiva La Bomba amb un equip juvenil. Les primeres quatre temporades els partits de futbol es disputen al camp del 'Trinxent (Aprestadora de Santa Eulàlia)i la següent al de Bellvitge. Des de 1968 van començar a jugar al camp que van construir a prop de barri. El 1974, es va jugar un partit amistós de captació de fons per l'escola de disminuïts psíquics de Bellvitge contra l'equip de l'empresa SEAT, que jugava en primera regional. L'entitat va arribar a tenir 160 socis, amb un equip d'aficionats en segona regional i un juvenils en segona divisió juvenil.
    Arquitectura i urbanisme
    Solars
  • AMHLAF0111585.tif
    Blocs Granvia Sud
    Vista dels principis dels setanta dels blocs de pisos de l'anomenada "Zona Residencial Gran Via", al límit Est de l'Hospitalet, tocant amb el Passeig de la Zona Franca i la Plaça Cerdà, just davant de la desapareguda caserna de Lepanto, que va estar activa fins el 1993 i fou enderrocada l'any 2000. Des del 2008 al seu lloc hi ha la Ciutat de la Justícia, on s'agrupen la totalitat dels jutjats de l'Hospitalet i bona part dels de Barcelona. Aquest barri, anomenat ara Granvia Sud, tenia a tocar les barraques de "La Bomba", desaparegut el 1976.
    Arquitectura i urbanisme
    Blocs Gran Via Sud
    Caserna de Lepanto
    Projectes urbanístics
    Solars
  • AMHLAF0003107.jpg
    Barraques i edificis.
    En primer terme barraques fetes de totxos, fustes i uralita de la desapareguda barriada de la Bomba. Aquesta barriada es trobava a la zona sud de Santa Eulàlia. Al fons es veuen alguns edificis alts que es troben al carrer d’Amadeu Torner entre carrer de l’Aprestadora i el de Santa Eulàlia i al darrera la muntanya de Collserola. Aquests edificis alts van ser construïts entre 1968 i 1974. La barriada de la bomba estava ubicat on actualment hi ha el centre comercial IKEA per sota de la Granvia de l'Hospitalet, gairebé al davant de la Ciutat de la Justícia.
    Arquitectura i urbanisme
    Barraques i coves
    Precarietat
    Serveis socials
  • AMHLAF0049836.jpeg
    Església de Sant Isidre
    Extretes de l'expedient 123 d'avantprojectes d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Esglésies i ermites
    Obres
    Parròquia de Sant Isidre Llaurador
    Religió
  • AMHLAF0049837.jpeg
    Església de Sant Isidre
    Extretes de l'expedient 123 d'avantprojectes d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Esglésies i ermites
    Obres
    Parròquia de Sant Isidre Llaurador
    Religió
  • AMHLAF0049838.jpeg
    Església de Sant Isidre
    Extretes de l'expedient 123 d'avantprojectes d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Esglésies i ermites
    Obres
    Parròquia de Sant Isidre Llaurador
    Religió