• AMHLAF0024327.tif
    Obra de teatre representada pel grup GAT al teatre Santiago Apòstol
    Escena de l'obra El dragón, de E. Schwartz, representada pel grup GAT i dirigida per Enric Flores el 1976 al teatre Santiago Apòstol, a a tocar de la plaça Espanyola. El Grup d'Acció Teatral estava lligat al Centre Catòlic de l'Hospitalet, al barri del Centre -després de passar pel Casino de Santa Eulàlia i la Casa de Reconciliación-. ## Sumari ## - Art, lleure i esports 118P 7D/Teatre/Grup d'Acció Teatral- DESTACAT
    Arts escèniques
    Cultura
    Educació
    Escola Sant Jaume de la FEP
    Escola Santiago Apóstol
    Escoles
    Teatre
  • AMHLAF0024934.tif
    Escena de "El dragón", de E. Schwartz, representada pel Grup d'Acció Teatral GAT
    Escena de l'obra "El dragón", de E. Schwartz, en versió de Juan Antonio Hormigón, representada pel grup GAT i dirigida per Enric Flores el 1976 al teatre del Centre Santiago Apòstol, a tocar de la plaça Espanyola de Collblanc. El Grup d'Acció Teatral estava lligat en aquesta època al Centre Catòlic de l'Hospitalet, al barri del Centre, que va sert la seva seu després de passar pel Casino de Santa Eulàlia i la Casa de Reconciliació de Can Serra A la fotografia hi ha José Miguel Fernández, amb barba i, al seu costat, Josefa Calvo, posteriorment membres de la cooperativa GAT.
    Arts escèniques
    Cultura
    Educació
    Escola Sant Jaume de la FEP
    Escola Santiago Apóstol
    Escoles
    Teatre
  • AMHLAF0165721.jpg
    Un xancaire durant la Festa Major
    Festa Major del Centre.
    Arts escèniques
    Circ
    Cultura
    Festa major del Centre
    Festes
    Festes majors
    Infants
    Persones
  • AMHLAF0165834.jpg
    Espectacle al carrer durant la Festa Major
    Festa Major del Centre.
    Arts escèniques
    Cultura
    Festa major del Centre
    Festes
    Festes majors
    Infants
    Màgia
    Persones
  • AMHLAF0111737.jpeg
    Interior del teatre del Casino del Centre
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Casino del Centre
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Teatre
  • AMHLAF0041482.jpeg
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Actes oficials
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Política i administració pública
    Teatre
    Teatre popular portàtil
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0041480.jpeg
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Actes oficials
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Política i administració pública
    Teatre
    Teatre popular portàtil
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0041479.jpeg
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Actes oficials
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Política i administració pública
    Teatre
    Teatre popular portàtil
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0041478.jpeg
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Actes oficials
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Política i administració pública
    Teatre
    Teatre popular portàtil
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0041469.jpeg
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Actes oficials
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Política i administració pública
    Teatre
    Teatre popular portàtil
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0034317.jpeg
    Festival de fi de curs 1969/70 dels col·legis nacionals al teatre popular portàtil La Carpa
    Arts escèniques
    Cultura
    Educació
    Equipaments culturals
    Teatre
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0041500.jpeg
    Cicle de teatre Universal per a escolars. Representació d'Otelo per la companyia A. Ulloa
    Arts escèniques
    Cultura
    Educació
    Equipaments culturals
    Escoles
    Teatre
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0041558.jpeg
    Final del segon cicle de teatre escolar i lliurament de premis
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Teatre
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0041489.jpeg
    Cicle de teatre Universal per a escolars. Representació d'Otelo per la companyia A. Ulloa
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Teatre
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0041471.tif
    Visita del ministre Manuel Fraga Iribarne al Teatre portàtil
    Fotografia del 16 d'octubre de 1969, dia en què el Ministro de Información y Turismo, Manuel Fraga Iribarne, que apareix en primer pla, a l'esquerra, acompanyat de l'alcalde de l'Hospitalet José Matias de España Muntadas, a la dreta, va visitar el Teatro Popular Portàtil per inaugurar la campanya "Teatro Universal para Escolares", adreçada als alumnes de batxillerat de l'Hospitalet. Podem veure l'entrada al recinte, flanquejada per dos guàrdies urbans amb uniforme de gala i, al fons, els blocs, llavors recentment construïts, del barri de Can Serra. Emilio Pérez Piñero, l'arquitecte que va dissenyar aquesta original carpa de ferro, va néixer a València el 1935 i es va traslladar sent molt petit a Calasparra, Múrcia, on tenia el seu estudi i on va morir prematurament el 1972. El 1957 viatja a Madrid i comença els seus estudis a l'Escola Superior Tècnica d'Arquitectura. El 1961 en el VI Congrés de la Unió Internacional d'Arquitectes celebrat a Londres, va presentar un projecte de 'Teatre Ambulant' amb capacitat per a 500 espectadors. Amb aquest projecte va donar inici a les seves inquietuds estructurals per crear elements de muntatge i desmuntatge ràpid i econòmic en gran similitud amb les obres de Buckminster Fuller. La seva estructura més coneguda, sens dubte, és la cúpula geodèsica del Museu Dalí a Figueres. Gràcies a aquest treball, de principis dels anys setanta, es va relacionar personalment amb Salvador Dalí, qui se sentia molt identificat amb les seves idees i plantejaments. Després de l'experiència obtinguda a Londres, el 1966 dissenya un Teatro Nacional Desmontable per a 1.800 espectadors per encàrrec del Ministeri d'Informació i Turisme, en l'època del ministre Manuel Fraga Iribarne, per als Festivals d'Espanya. El projecte s'anomenava Teatro Popular Portátil, amb el que el Ministeri pretenia, mitjançant una carpa portàtil, portar el teatre a poblacions que no dispossessin d'un edifici teatral amb suficient capacitat com per representar grans espectacles. Aquesta carpa va anar per primer cop a La Corunya y després a Alcobendas, però no va ser gaire aprofitada pel Ministeri d'Educació. L'alcalde Vicenç Capdevila, llavors encara ponent de cultura, va aconsseguir que aquesta estructura s'instal·lés a l'Hospitalet, a un solar del barri de Can Serra, barri que tot just començava a edificar-se, on van tenir lloc, de 1969 a 1972, diversos cicles de teatre amateur i de teatre professional de tipus clàssic en castellà, en els que es van representar obres de teatre d'autors com Tirso de Molina, Lope de Rueda, Calderon, Lope de Vega, Molière, Arniches, Valle-Inclán, Benavente, Mihura, Salom i Buero Vallejo per a tots els públics, a càrrec de la companyia del Teatro Calderon de Barcelona, dirigida per José Maria Loperena, la Compañía Nacional de Teatro Maria Guerrero de Madrid i la companyia Pequeño Teatro de Barcelona, dirigida per l'actriu Maria Luisa Oliveda. També es van oferir sarsueles com "Marina", d'Arrieta; "La tabernera del puerto", de Sorozábal i "Don Gil de Alcalà", de Penella, a càrrec de la companyia lírica Tomàs Breton de Barcelona dirigida pel baix Manuel Gas. Així mateix van tenir lloc exitoses campanyes escolars pels alumnes de l'Hospitalet a càrrec de la companyia Teatro Universal para Escolares d'Alejandro Ulloa, que va oferir "La vida es sueño" i "El alcalde de Zalamea", de Calderon; "Otelo" i "Hamlet", de Shakespeare; "Los intereses creados", de Benavente i "En flandes se ha puesto el sol", de Marquina. Després se'n va fer càrrec en Ricard Salvat, que va organitzar algunes sessions per alumnes de batxillerat més treballades amb els professors, que podien preparar així l'obra amb anterioritat amb els seus alumnes. En finalitzar la representació els alumnes podien fer preguntes al director i els actors, que es situaven tots a l'escenari. Va ser un projecte deficitari econòmicament però d'una gran importància cultural i de molt relleu per a l'Hospitalet d'aquella època, que va quedar truncat el febrer de 1972 quan una gran tempesta amb una forta ventada va fer malbé totalment la immensa lona que cobria l'estructura. L'elevat cost de fer-ne una altra va motivar que l'Ajuntament, que poc després de l'incident va passar a ser el propietari de la Carpa , cedida per un preu simbólic pel Ministeri, renunciés a construir-ne una altra i deixés l'estructura despullada allà, a Can Serra, en un solar on l’ajuntament franquista de l’alcalde Matías de España havia donat permís per construir 13 blocs de 13 pisos d’alçada. Finalment, les lluites veïnals (els veïns tiraven a terra les tanques que barraven el terreny), l’arribada a l’Ajuntament de l’alcalde Vicenç Capdevila i el nou Pla General Metropolità de l’arquitecte Joan Antoni Solans, van aturar la construcció. En aquell emplaçament va néixer una plaça, un mercat i una escola que porten el nom de la Carpa en record de l’antiga estructura escènica. El 1976 va ser traslladada i muntada a la part del darrere del Parc de Can Buxeres, on va ser finalment desmuntada.
    Arts escèniques
    Cultura
    Equipaments culturals
    Patrimoni arquitectònic
    Sarsuela
    Teatre
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0024044.jpg
    Inauguració de l'escola Charlie Rivel
    Espectacle al Parc de la Marquesa amb el pallasso cubellenc Charlie Rivel.
    Arts escèniques
    Circ
    Cultura
    Educació
    Escola Charlie Rivel
    Escoles
  • AMHLAF0004771.jpg
    Festa major de La Florida
    Festa major organitzada per les entitats del barri que es reunien en el solar de davant de l'edifici del SEPU. El solar delimitava amb el carrer de la Primavera, l'avinguda de Ponent i l'avinguda de Catalunya i l'utilitzaven tant per les celebracions com per les reivindicacions veïnals.
    Arts escèniques
    Cultura
    Festa major de la Florida
    Festes
    Festes majors
  • AMHLAF0000531.jpg
    Esbart dansaire de l'Orfeó del Dr. Robert
    Ballets Populars de l'Esbart Dansaire de l'Orfeó del Dr. Robert al pati d'entrada al Casino del Centre. Les noies vesteixen de blanc i amb mitja negra. Els nois amb pantaló negre, camisa blanca i espardenya blanca. Al seu entorn, una munió de gent. Al fons es pot veure part de la façana principal del Casino. L'Esbart de l'Orfeó més tard es convertí en l'Orfeó Hospitalenc.
    Arquitectura i urbanisme
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Casino del Centre/Casino Nacional
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Dansa
    Edificis
    Esbart Dansaire de l'Orfeó del Doctor Robert
    Festes
    Folklore
    Orfeó Hospitalenc
  • AMHLAF0000736.jpg
    Grup de teatre infantil del Casino del Centre
    La fotografia està presa al pati del Casino del Centre i el grup està format per una vintena d'infants, d'entre sis i 12 anys aproximadament, caracteritzats per representar una obra de teatre.
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Casino del Centre/Casino Nacional
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Infants
    Joves
    Persones
    Teatre
  • AMHLAF0000782.jpg
    Quadre Escènic del Centre Econòmic Agrícola i Industrial
    Fotografia de grup del Quadre Escènic del Centre Econòmic Agrícola i Industrial (Casino del Centre). La fotografia està presa davant la porta d'entrada del Casino del Centre.
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Dones
    Homes
    Infants
    Persones
    Quadre Escènic del Centre Econòmic Agrícol e Industrial ( Casino del Centre )
    Retrats
    Retrats de grup
    Teatre
  • AMHLAF0000770.jpg
    Quadre escènic del Centre Autonomista Republicà
    Retrat de grup del Quadre escènic del Centre Autonomista Republicà. Tots ells caracteritzats per interpretar l'obra "L'Hereu escampa" de Santiago Rusiñol. La fotografia està presa al pati del Casino del Centre.
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Casino del Centre/Casino Nacional
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Dansa
    Dones i homes
    Quadre escènic del Centre Autonomista Republicà
    Teatre
  • AMHLAF0024006.jpg
    Can Casas, "l'Ateneïllo"
    Edifici modernista conegut com a Can Casas situat al carrer Major, núm. 54 de l'Hospitalet centre. L'obra va ser realitzada pel mestre d'obres i arquitecte municipal de l'Hospitalet Mariano Tomàs i Barba el 1904 per encàrrec del primer propietari de la finca, l'important comerciant de fusta exòtica Macari Golferichs. Està inclòs al Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic (PEPPA) de l'Hospitalet (Fitxa núm. 50) Golferics, apassionat del modernisme, va ser propietari també d'un important finca modernista a Barcelona, la seva casa unifamiliar, coneguda com a El xalet, a la Gran Via núm. 491,fent xamfrà amb el carrer Viladomat. Va ser comprada a finals dels anys vuitanta del s. XX per l'Ajuntament de Barcelona i rehabilitada després d'una important lluita veïnal que s'oposava al seu enderroc per part de la immobiliària Nuñez i Navarro. Actualment és el Centre Cívic Can Golferics. Aquest edifici de l'Hospitalet està construït entre mitgeres i consta de planta baixa i dos pisos. L'edifici combina dos recursos historicistes típics del modernisme com és l'arquitectura gòtica, en els arcs apuntats dels baixos; i la neoàrab, en finestres d'arc fals i joc del mosaic. Tant el treball de l'obra vista com els elements ceràmics atorguen una qualitat notable a la façana. La ceràmica és l'element destacat de la façana, utilitzada en franges de diferent composició per separar els distints nivells. Les tonalitats són blau, groc, verd i blanc, destacant sobre el marró el mur construït en maó vist. Les finestres són d'arc esglaonat i estan agrupades de dues en dues, envoltant-se de sanefes de maó i elements ceràmics. Destaquen les quatre rajoles que formen un medalló i les flors afegides al pilar d'unió de les finestres. Totes les finestres tenen una forma d'arc fals i són emmarcades per una motllura ceràmica. Entre les rajoles, destaca un plafó central representant la Mare de Déu de Montserrat, de factura posterior, i que podria haver estat col·locat l'any 1954, data d'unes obres de reforma poc documentades. Des de 1982 i fins el 2002 el segon pis d'aquest edifici modernista va ser la seu del Cine Club l'Hospitalet. Al primer pis es va instal·lar durant uns anys l'empresa distribuïdora teatral Tres en ratlla, pis que posteriorment i fins a principis dels anys 2000 va ser ocupat pel Centre d'Estudis de l'Hospitalet. Els baixos interiors van ser ocupats per l'Associació d'Amics de l'Òpera de l'Hospitalet. Aquestes tres entitats van rehabilitar totalment el terrat i els baixos de l'edifici, dotant-lo d'un espaiós pati interior a cel obert. El fet de compartir seu va motivar que aquestes tres entitats els bategessin amb el nom "L' Ateneïllo de l'Hospitalet", en homenatge al que va crear, amb el mateix nom, als anys vint del segle passat, al terrat de casa seva, al carrer Josep Maria de Sagarra de l'Hospitalet, el pintor uruguaià Rafael Barradas, per on van passar destacades personalitats culturals de l'època a fer tertúlia amb ell. A la fotografia, dels anys setanta, observem l'estanc-papereria que hi havia llavors als seus baixos comercials.
    Amics de l'Òpera de l'Hospitalet
    Arts escèniques
    Arts visuals
    Associacions i entitats
    Ateneïllo
    Cant
    Centre d'Estudis de l'Hospitalet
    Cine Club l'Hospitalet
    Cinema
    Clàssica
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Música
    Òpera
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Sarsuela
    Vida quotidiana
    Vida social
  • AMHLAF0062729.jpeg
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a Núria Espert.
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a l'actriu Núria Espert amb la col·locació d'una placa commemorativa a la façana de la casa del carrer Buenos Aires núm. 9 de Santa Eulàlia on va néixer l’any 1935. L’acte es va celebrar el 14 d'octubre de 1986. A la fotografia la veiem acompanyada del seu marit, l'actor, director i productor valencià Armando Moreno.
    Arts escèniques
    Cultura
    Festes
    Homenatges
    Teatre
  • AMHLAF0062728.jpeg
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a Núria Espert.
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a l'actriu Núria Espert amb la col·locació d'una placa commemorativa a la façana de la casa del carrer Buenos Aires núm. 9 de Santa Eulàlia on va néixer l’any 1935. L’acte es va celebrar el 14 d'octubre de 1986. A la fotografia la veiem acompanyada del seu marit, l'actor, director i productor teatral valencià Armando Moreno.
    Arts escèniques
    Cultura
    Festes
    Homenatges
    Teatre
  • AMHLAF0062730.jpeg
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a Núria Espert.
    Homenatge de l'Ajuntament de l'Hospitalet a l'actriu Núria Espert amb la col·locació d'una placa commemorativa a la façana de la casa del carrer Buenos Aires núm. 9 de Santa Eulàlia on va néixer l’any 1935. L’acte es va celebrar el 14 d'octubre de 1986. A la fotografia la veiem acompanyada amb amigues i veïnes del barri de Santa Eulàlia.
    Arts escèniques
    Cultura
    Festes
    Homenatges
    Teatre