• AMHL_101_C410_1955_25779_001_FOTO.jpg
    Bòbiles,C. 33
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004073.jpg
    Avinguda de la Granvia de l'Hospitalet
    Avinguda de la Granvia de l'Hospitalet, antiga autovia de Castelldefels.
    Arquitectura i urbanisme
    Autobusos
    Camions
    Carrers
    Cotxes
    Transports
    Xarxa viària
  • AMHLAF0004128.jpg
    Panoràmica de Bellvitge i al fons Barcelona
    Panoràmica de Bellvitge. Imatge presa des de la Gran Via cap a Barcelona. Al fons es veuen les muntanyes de Montjuic i Collserola.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Muntanyes
    Natura i medi ambient
    Transports
    Vistes
  • AMHLAF0004946.jpg
    Bellvitge
    Carrer de Bellvitge
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Solars
    Transports
  • AMHLAF0004514.jpg
    Obres a la carretera del mig
    Obres a la carretera del mig
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Maquinària i material de la construcció
    Obres
    Transports
  • AMHLAF0003832.jpg
    Plaça de Mossèn Homar
    Vista de la plaça i del carrer de Rossend Arús, a l'esquerra de la imatge, com també a l'esquerra es veu la façana lateral de l'Ajuntament, com era antigament. Al davant, la parada de taxis i al fons, al núm. 16, a l'edifici més baix, un establiment de lloguer de vehicles. Al seu costat, amb el tendal baixat, la botiga de sabates Bofarull. A la dreta de la fotografia, la granja Solé.
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Arquitectura i urbanisme
    Cotxes
    Edificis
    Places
    Política i administració pública
    Transports
  • AMHLAF0000923.jpg
    Cos de bombers de l'Hospitalet
    Equipament del cos de bombers de l'Hospitalet durant la segona República. Es veu cotxe anti-incendis i 3 carretons més petits davant l'oficina de Correus i Telègrafs. A mà dreta es veu l'entrada amb rètol d'una sastreria "Casa Juana Sastre"
    Arquitectura i urbanisme
    Bombers
    Correus i telègrafs
    Cossos de seguretat
    Cotxes
    Edificis
    Informació i comunicació
    Seguretat i defensa
    Transports
  • AMHLAF0003267.jpg
    Pont entre l’avinguda de Josep Tarradellas i Joan i la carretera d’Esplugues
    Pont que comunica la carretera d'Esplugues amb l'avinguda Josep Tarradellas i Joan. Es veu cotxe passant-hi i al fons un dels blocs de Can Serra en construcció. Durant molt temps va ser un punt conflictiu de circulació fins que es van instal·lar semàfors a banda i banda del pas.
    Arquitectura i urbanisme
    Cotxes
    Ponts
    Transports
  • AMHLAF0000575.jpg
    Antic temple parroquial de Santa Eulàlia de Mèrida de l'Hospitalet.
    Temple parroquial de Santa Eulàlia de Mèrida, al barri Centre. Es veu la façana principal del temple, amb el seu campanar i rellotge. Davant del temple, es veu un rètol penjant que diu "Automóviles al paso", informant els vianants per tal que en tinguin precaució abans de travessar la via. En primer terme, a l'esquerra, un "automóvil al paso", en efecte, l'autobús de l'empresa Oliveras, procedent de Sant Boi cap a Barcelona. A la dreta una tartana portada per un cavall. Aquest tipus de carruatge, com el de la fotografia, tancat per darrera i dedicat al transport de viatgers era conegut com a Tartana. Per davant era descoberta i per darrera, com s'observa a la fotografia, estava tancada amb porticons. Per a la seva tracció s'emprava un cavall jove o una haca, de pas molt més vigorós que aquests. Les rodes, les dues amb frenos, estaven unides amb una estructura de ferro que sostenia també la caixa mitjançant ballestes, per a la seva suspensió. La vela de la tartana acostumava a estar fixada sobre l'estructura, sense possibilitat de ser plegada. Disposava de dos bancs laterals, enfrontats al costat de cada roda, on es situaven els quatre o sis viatgers que podia acollir, en funció del tamany de la tartana. Disposava d'un graó plegable al darrera per permetre l'accés dels viatgers. En una època on tots els carruatges tenien una funció agrària, disposar d'una tartana pròpia era propi de classes benestants. Normalment eren propietat de carreters que feien amb elles trajectes concertats amb els viatgers. El Ple municipal del 5 d'agost de 1936, a l'inici de la guerra civil, va acordar fer enderrocar la casa parroquial o rectoria, situada ben bé al davant de l'església, a la que antigament havia estat unida mitjançant un pont cobert que va ser enderrocat a mitjans del s. XIX, perquè havia quedat molt malmesa i amenaçava ruïna després d'haver estat incendiada com a reacció revolucionària a l'alçament feixista del 18 de juliol anterior. També van ser incendiades la rectoria i l'ermita de provençana i l'ermita de Bellvitge. L'església de Santa Eulàlia de Mèrida, construïda el 1579, potser també va patir alguna mena de petit incendi d'imatges, però no presentava danys estructurals, segons l'informe de l'arquitecte municipal, que va avaluar l'estat de diversos edificis incendiats llavors, alguns dels quals, com la Torre Barrina, van quedar molt malmesos. En un encès ambient dominat per la reacció contra el cop dels militars feixistes revoltats contra la legalitat republicana i pel fort anticlericalisme d'aquell moment, accentuat per la implicació de l'església amb el "alzamiento nacional", esperonada i pressionada pel Comitè Local de Milícies Antifeixistes, formada per molts dels ciutadans d'esquerres que van enfrontar-se i guanyar en combat, a la Diagonal, al Paral·lel i a les Drassanes de Barcelona, a diversos grups de militars revoltats de diferents casernes de Barcelona, provocant així que el cop no triomfés a Catalunya, la Comissió de Govern de 'Ajuntament de l'Hospitalet, dirigit llavors pel del Front Popular d'Esquerres, que va guanyar àmpliament les eleccions municipals de febrer de 1936, va acordar el següent : " S'acorda, vistos els requeriments formulats pel Comité Local de Milícies Antifeixistes i l'informe de l'arquitecte Municipal, procedir a l'enderroc de l'església i el campanar donat el seu estat actual, que no ofereix cap garantia de conservació. L'Hospitalet, 21 d'agost de 1936" Es va argumentar que el temple estava en mal estat perquè poc abans, efectivament, havia caigut una gran pedra d'una cornisa de la teulada de l'església a sobre de la teulada d'una casa veïna, foradant-la i caient finalment a sobre d'un llit en el que, per sort, no hi havia ningú. Segons aquesta nota de la Comissió de Govern conservada a l'Arxiu Municipal de l'Hospitalet, o bé es va obligar llavors a l'arquitecte municipal a fer un altre informe contradient el seu anterior de principis d'agost desfavorable al seu enderroc, informe encara no identificat a la documentació existent a l'Arxiu Municipal, o aquest segon informe mai va existir i es va posar a la nota que es comptava amb un informe tècnic només com a formulisme. El fet cert és que l'església va ser efectivament enderrocada pedra a pedra per obrers vinculats i dirigits per la CNT/FAI i la UGT durant l'agost i el setembre de 1936. L'església no va ser doncs ni incendiada ni destruïda a causa d'una bomba. Potser es va cremar alguna imatge i confessionari al seu interior durant el mes de juliol, però al seu interior no es va declarar un incendi de grans proporcions. L'arquitecte municipal, Ramon Puig i Gairalt va realitzar quinze anys abans de l'enderroc un extens reportatge fotogràfic de l'interior de l'església, que molts anys després la seva família va dipositar juntament amb més documentació a l'Arxiu Nacional de Catalunya i que es pot consultar on line, on es pot veure que l'església era, el 1922, i segurament també en el moment de la seva destrucció, com afirmava ell en el seu primer informe d'avaluació d'edificis assaltats, perfectament sòlida i es trobava en bon estat de conservació, tenint en compte que era una església del s. XVI. Alguns carreus i relleus d'aquesta portalada van ser recuperats per diferents veïns del poble quan l'església va ser enderrocada i avui dia es custodien al Museu de l'Hospitalet. Altres van ser reutilitzats com a material de construcció i van ser trobats posteriorment, com és el cas d'un carreu d'aquesta portalada, que va ser reutilitzat com a material d'obra per emplenar un del carrers de la Plaça Espanyola de La Torrassa, prop d'on havia estat situat el local de la CNT. La nova església de Santa Eulàlia de Mèrida, es començà a construir, al mateix lloc on havia estat l'antiga però reculada respecte a la seva inicial ubicació, tot just acabada la Guerra Civil, el mateix any de 1939 i es va inaugurar el 1947. Aquest nou edifici, de l'arquitecte municipal Manuel Puig i Janer, està catalogat en el PEPPA amb la fitxa núm. 003. Puig i Janer va recuperar, pel seu projecte de reordenació de la plaça de del davant de l'església i de la Plaça de l'Ajuntament, pel qual va projectar l'edifici de la Caixa de Pensions, un projecte urbanístic de 1932 del llavors arquitecte municipal Ramon Puig i Gairalt, mort prematurament per malaltia el 1937.
    Carros i carruatges
    Cotxes
    Església Santa Eulàlia de Mèrida
    Esglésies i Ermites
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Religió
    Transports
  • AMHLAF0004272.jpg
    Plaça Constitució i carrer Major
    Vista de la plaça de la Constitució i del carrer Major inundats. Cada cop que plovia a bots i barrals, les aigües provinents dels torrents del Samontà, d'Esplugues i, de vegades, del propi riu Llobregat convertien en una piscina, i posteriorment en un fangar, el carrer Major. Molts edificis d'aquest carrer tenien posats, en la part baixa de les seves portes d'accés, dues guies de ferro per poder encaixar els dues de forta pluja, una fusta per tal dimpedir l'entrada d'aigua i protegís els habitatges d'inundacions. Es veuen vàries persones a l'aixopluc del balcó situat sobre de la Vaqueria Suiza, que portava la Sra. Arsenia, que antigament era a la cantonada amb el carrer Major. També es veu la font de la plaça.
    Arquitectura i urbanisme
    Climatologia
    Cotxes
    Font de la plaça de la Constitució
    Fonts
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    Places
    pluges
    Transports
  • AMHLAF0004516.jpg
    Obres a la carretera del mig
    Obres de canalització a la carretera del mig
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Clavegueram
    Col·lectors
    Cotxes
    Edificis
    Maquinària i material de la construcció
    Obres
    Transports
  • AMHLAF0004517.jpg
    Obres a la carretera del mig
    Obres de canalització a la carretera del Mig
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Clavegueram
    Col·lectors
    Cotxes
    Edificis
    Maquinària i material de la construcció
    Obres
    Transports
  • AMHLAF0004520.jpg
    Carrer de Castelao
    Carrer de Castelao a l'encreuament amb el carrer del Mestre Carbó. Al fons, el carrer de Santa Eulàlia. A la dreta de la imatge el rètol de Garage Guash
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0001276.jpg
    Benedicció d'un cotxe de la marca SEAT
    Benedicció d'un cotxe de la marca SEAT davant de la porta d'entrada de l'Ajuntament. Fa la benedicció Mn. Josep Homar, davant de les autoritats
    Actes oficials
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Alcaldes
    Arquitectura i urbanisme
    Benediccions
    Cotxes
    Dones
    Edificis
    Homes
    Persones
    Política i administració pública
    Religió
    Transports
  • AMHLAF0001277.jpg
    Benedicció d'un cotxe de la marca SEAT
    Benedicció d'un cotxe de la marca SEAT davant de la porta d'entrada de l'Ajuntament. Fa la benedicció Mn. Josep Homar, davant de les autoritats.
    Actes oficials
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Alcaldes
    Arquitectura i urbanisme
    Benediccions
    Cotxes
    Edificis
    Política i administració pública
    Religió
    Transports
  • AMHLAF0004306.jpg
    Casa España
    Vista exterior de la casa España. Es veu el pati amb arbres i cotxes de l'època aparcats. Segons fonts documentals fou construïda l'any 1563, es va reconstruïr l'any 1735 i acondicionada per a Museu els anys 1969-1972. El seu ús original era de casa pairal i actualment s'hi ubica el Museu d'Història de l'Hospitalet. Està catalogada en el PEPPA amb el núm. 100-10.
    Arquitectura i urbanisme
    Casa España
    Cotxes
    Edificis
    Fanals
    Mobiliari urbà
    Transports
  • AMHLAF0005010.jpg
    La Farga i la casa del director de Can Vilumara
    Vista de la façana posterior de la Farga (Altos Hornos de Cataluña S.A.) i de la façana principal de la casa del director de la fàbrica de sedes de Can Vilumara. Aquesta caseta d'estil modernista està catalogada en el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic (PEPPA) amb el núm. de fitxa 33.
    Altos Hornos de Cataluña S.A. (La Farga)
    Arquitectura i urbanisme
    Can Vilumara
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Indústries
    Transports
  • AMHLAF0005009.jpg
    La Farga i la casa del director de Can Vilumara
    Vista de la façana posterior de la Farga (Altos Hornos de Cataluña S.A.) i de la façana principal de la casa del director de la fàbrica de sedes de Can Vilumara. Aquesta caseta d'estil modernista està catalogada en el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic (PEPPA) amb el núm. de fitxa 33.
    Altos Hornos de Cataluña S.A. (La Farga)
    Arquitectura i urbanisme
    Can Vilumara
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Indústries
    Transports
  • AMHLAF0004984.jpg
    Carrer de la Primavera
    Vista del carrer de la Primavera. El carrer que el creua al davant és el carrer Aigues de Llobregat
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004952.jpg
    Carrer del Teide
    Vista del carrer Teide mirant cap a Barcelona. Al fons, blocs de pisos separats per les vies del tren que delimiten els barris de La Florida i de Sant Josep
    Arquitectura i urbanisme
    Cotxes
    Edificis
    Solars
    Transports
  • AMHLAF0004760.jpg
    Cruïlla de l'avinguda de Miraflores amb el carrer de Pedraforca
    Cruïlla de l'avinguda de Miraflores amb el carrer de Pedraforca
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004759.jpg
    Cruïlla carrer de Pedraforca amb avinguda de Miraflores
    Cruïlla carrer de Pedraforca amb avinguda de Miraflores
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004680.jpg
    Carrer del barri La Florida
    Carrer del barri La Florida
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004681.jpg
    Carrer del barri La Florida
    Carrer del barri La Florida
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports
  • AMHLAF0004670.jpg
    Encreuament de carrers al barri La Florida
    Encreuament de carrers al barri La Florida
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Cotxes
    Edificis
    Transports