• AMHLAF0002923.jpg
    RENFE de l'Hospitalet
    Vies i estació RENFE de l'Hospitalet al fons. A l'esquerra podem veure la caseta blanca que és l'actual estació de Renfe de l'Hospitalet, i el tren. Al centre de la imatge el pont del cementiri envoltat de camps.
    Arquitectura i urbanisme
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Transports
    Tren
  • AMHLAF0000539.jpg
    Can Vilumara
    Vista aèria de la Indústria de sedes Can Vilumara, situada al llavors camí de Sant Joan o del Cementiri, avui avinguda de Josep Tarradellas, just al costat de la Farga de'n Bori, Altos Hornos de Catalunya S.A. i molt a prop de l'estació de ferrocarril, on també s'aprecia els camps i el mas de Can Creixells i les naus de Can Brugaroles, a sobre de les vies del tren, empresa que va ser expropiada per CAMPSA en temps de la dictadiura de Primo de Rivera. La imatge és de tot el recinte industrial, presa des d'una posició elevada. En primer terme es veu el sostre de la Farga i, al fons, un hangar de l'estació del tren. La fàbrica estava envoltada llavors per camps de conreu, una part dels quals, els de Can Creixells, van passar a ser propietat de RENFE. A la dreta, a dalt, Can Goyta, família propietària d'uns extensos terrens a banda i banda de la via del tren on, en els que tenien al costat del cementiri, van construir la Bòvila Goyta. Procedents de Pont de Vilomara, al Bages, els Vilumara eren una família de seders, una part de la qual es va establir a Barcelona, al segle XVII. Van obrir diverses sederies al barri de Sant Pere i a la part alta de l'actual Diagonal, a Barcelona, fins que Francesc Vilumara i Bayona va decidir a traslladar l'activitat a l'Hospitalet. La nova fàbrica va ser projectada l'any 1906 per Andreu Audet i ampliada entre 1922 i 1928 per l'enginyer Francesc de Paula Izard, per afegir-hi quatre noves naus. La fàbrica va estar en funcionament fins a l'any 1982 i, pocs anys després, va ser habilitada per acollir un Institut d’Ensenyament Secundari, després que la pressió veïnal evités el seu enderrocament. Les naus estan construïdes seguint el model de coberta en dents de serra, que facilita la il·luminació natural. Els finestrals estan encarats a nord, per evitar l'enlluernament. L'estructura interior és a base de bigues i columnes de ferro colat. Inicialment, hi havia set naus, ampliades després fins a onze. Del conjunt d'edificis en destaca especialment la casa del director, d'estil modernista, que es pot observar a la dreta de la fotografia, amb un característic fris de papallones de seda, amb funcions decoratives i de ventilació, i una imatge sobre ceràmica de la Mare de Déu dels Àngels. El maó vist és utilitzat com a element decoratiu en l'emmarcament de les finestres i pilastres. El 1915 es va produir el trasllat de les oficines de l’empresa, que fins aleshores encara estaven situades al carrer Més Baix de Sant Pere, cap al sector de la dreta de l’Eixample on ja es concentrava la major part d’empreses tèxtils barcelonines. Vilomara s’establí al carrer de Casp número 80, cantonada amb Bailèn, en un espai estèticament sobri però d’una gran qualitat material que d’alguna manera volia ser el reflex del prestigi i la serietat de l’empresa. Catalogada en el PEPPA amb núm. 33
    Altos Hornos de Cataluña S.A. (La Farga)
    Arquitectura i urbanisme
    Can Vilumara
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Indústries
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Transports
    Tren
    Vistes
    Vistes aèries
    Xemeneïes
  • AMHLAF0004018.jpg
    Xarxa ferroviària
    Vies del tren prop de l'estació de la RENFE de l'Hospitalet, al fons a l'esquerra. Al fons, a la dreta, els blocs de Can Serra.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0111638.tif
    Estació de tren de l'Hospitalet Centre i Torre Can Cluset.
    Tren Jove de l'Hospitalet del Consell de la Joventut i l'Esplai de l'Hospitalet. Els joves dels diferents esplais de la ciutat entren al tren per fer una sortida conjunta als anys vuitanta. L'estació en la qual es la troben és de la línia de Vilafranca de la rambla de Just Oliveras, al barri del Centre. Al fons, darrere, els blocs de pisos del barri de Can Serra amb l'antiga casa senyorial Can Cluset, o Cruset, coneguda també com Can Brugarolas al darrere. En aquells dies la casa ja estava abandonada. L'any 2000 l'Ajuntament va urbanitzar el que havia estat el seu jardí i va crear el Parc de Can Cluset.
    Arquitectura i urbanisme
    Can Brugueroles
    Consell de la Joventut i l'Espali de l'Hospitalet
    Edificis
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Torre Cluset
  • AMHLAF0000707.jpg
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet. La fotografia està presa des de l'andana central, entre les dues vies. A l'esquerra es veu l'edifici de l'estació. Al fons, i ocupant una posició central a la imatge, el pont de ferro que uneix els barris del Centre i Can Serra. El tren va arribar a l'Hospitalet l'any 1854
    Arquitectura i urbanisme
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Ponts
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0110855.tif
    Antic pas a nivell de l'Estació de la RENFE del l'Hospitalet Centre.
    Antic pas a nivell de l'estació de la RENFE de la línia de Vilafranca de la rambla de Just Oliveras, al barri del Centre. Al fons, darrere, els blocs de pisos del barri de Can Serra amb l'antiga casa senyorial Can Cluset, o Cruset, coneguda també com Can Brugarolas al darrere. En aquells dies la casa ja estava abandonada. L'any 2000 l'Ajuntament va urbanitzar el que havia estat el seu jardí i va crear el Parc de Can Cluset.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Torre Cluset
    Can Brugueroles
    Estacions
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
  • AMHLAF0111637.tif
    Estació de tren de l'Hospitalet Centre i Torre Can Cluset.
    Tren Jove de l'Hospitalet del Consell de la Joventut i l'Esplai de l'Hospitalet. Els joves dels diferents esplais de la ciutat entren al tren per fer una sortida conjunta als anys vuitanta. L'estació en la qual es la troben és de la línia de Vilafranca de la rambla de Just Oliveras, al barri del Centre. Al fons, darrere, els blocs de pisos del barri de Can Serra amb l'antiga casa senyorial Can Cluset, o Cruset, coneguda també com Can Brugarolas al darrere. En aquells dies la casa ja estava abandonada. L'any 2000 l'Ajuntament va urbanitzar el que havia estat el seu jardí i va crear el Parc de Can Cluset.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Torre Cluset
    Can Brugueroles
    Estacions
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Consell de la Joventut i l'Esplai de l'Hospitalet
  • AMHLAF0000790.jpg
    Relleu de ceràmica per a l'estació de la RENFE.
    Projecte del relleu de ceràmica de l'escultor Julià Riu Serra per a l'estació de RENFE de l'Hospitalet. Combina motius i elements ferroviaris (fanals, agulles, semàfors, vies...) amb un tractament molt estilitzat però realista.
    Arquitectura i urbanisme
    Avinguda de Josep Tarradellas - Estació de tren del centre
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Murals
    Relleus de ceràmica (Julià Riu Serra)
  • AMHLAF0000708.jpg
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet Centre
    La fotografia està presa des d'una posició elevada, probablement des del pont de ferro que uneix els barris del Centre i Can Serra. Es veuen les vies i un tren que entra a l'estació, procedent de Barcelona.A la dreta, l'edifici de l'estació i la caseta on hi havia els lavabos. En segon terme, i al costat de l'estació, una via i edifici annexe. El tren va arribar a l'Hospitalet l'any 1854. La imatge és la núm. 3 d'una sèrie de postals
    Arquitectura i urbanisme
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Homes
    Persones
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0003882.jpg
    Vies de tren
    En primer terme el canvi manual de via. Al fons es veu el pont que comunica amb el barri de Can Serra i a mà dreta l'estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre.
    Arquitectura i urbanisme
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Transports
    Tren