• AMHLAF0000177.jpg
    Rambla de Just Oliveras.
    Vista de la rambla de Just Oliveras des de l'actual avinguda de Josep Tarradellas i Joan. En trobar-se amb l'actual carrer Bruc, s'anomenava en aquesta època camí de Sant Joan o del cementiri. S'observa a l'esquerra de la fotografia una construcció projectada per l'arquitecte Ramon Puig i Gairalt el 1917 per a Joan Elies Prat. Està catalogada al PEPPA amb la fitxa núm. 6.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0000199.jpg
    Rambla de Just Oliveras.
    Vista general de la rambla el 1917, on uns nens envolten un petit ramat de bens en una rambla encara de sorra, urbanitzada uns anys abans, el 1907. Posteriorment, a partir de 1923, els dos vials van ser empedrats amb llambordes i el passeig, on es van instal·lar bancs de pedra quan els arbres van començar a fer ombra, va ser asfaltat. Així es va mantenir fins a l'inici de les obres del metro a finals dels anys setanta. Anteriorment en aquets grans terrenys hi havia hagut la masia i les terres de Cal Tres, de la família Oliveras. Just Oliveras i Arús, propietari de moltes terres i comerciant de cereals, a qui la Rambla deu el seu nom, va cedir part dels terrenys d'aquesta explotació agrària a l'Ajuntament de l'Hospitalet per permetre la seva urbanització a partir del 1907. Un dels seus fills, Just Oliveras i Prats, va ser alcalde de l'Hospitalet en diverses ocasiona abans de la guerra civil. A mà dreta es veu l'edifici del Cinema Imperial, que va funcionar de 1911 a 1933, un edifici senzill i funcional, inicialment d'estètica modernista, com la Torre Puig, que estava format per dos cossos, el de l'entrada, on hi havia un cafè i la cabina de projecció i una gran nau, com s'observa, on hi havia el pati de butaques, amb capacitat per a set-cents espectadors. Va ser la primera sala de cinema construïda expressament per aquest fi a l'Hospitalet, on les projeccions s'havien fet anteriorment al Cafè de Cal Carreter del carrer Major de 1907 a 1914. La va obrir Lluís Oliveras Norta, parent de Just Oliveras, en uns terrenys de la família situats a la Rambla amb la confluència de que avui és el carrer Barcelona, que en aquesta època no tenia especial rellevància, com s'observa a la fotografia. A partir de 1924, quan el mateix empresari va obrir el Cinema Oliveras al carrer Baró de Maldà, més modern i confortable, va anar perdent protagonisme fins que, a partir de 1934, l'edifici va ser reconvertit en un garatge, el Garatge Oliveras, que comptava amb surtidor de benzina, que va funcionar fins el 1980, any en el que va ser enderrocat per donar pas a la construcció d'un gran bloc de pisos. La Torre Puig, que s'aprecia més amunt, va ser projectada per l'arquitecte local Ramon Puig Gairalt, arquitecte municipal de l'Hospitalet des de 1912 i fins el 1937, com a habitatge familiar. Construïda l'any 1909, va seguir el canon estètic del modernisme. A partir del 1925, la torre va passar a ser la casa i la consulta del Dr. Josep Gajo. Durant la dècada de 1930, el nombre de pacients havia crescut tant que el Dr. Gajo va haver de fer-se fer una altra casa al costat per anar a viure-hi i fer reformes a l'edifici, ampliant la seva capacitat i convertint-lo en un d'estètica clàssica racionalista, eliminant del que havia estat la Torre Puig qualsevol element modernista, estil considerat antiquat i molt poc valorat en aquells anys. Aquest darrer va ser enderrocat a finals dels anys noranta, quan feia ja molt temps que la clínica havia estat tancada i l'edifici estava abandonat i molt deteriorat. Al fons s'aprecia l'escala d'obra per accedir al pont de ferro sobre les vies del tren de la línia de Molins de Rei i el pujol i les terres de Can Serra, òbviament encara sense urbanitzar, i, a la dreta, la muntanya de Sant Pere Màrtir. Just Oliveras i Prats (l'Hospitalet de Llobregat, 1887 – 1938) va ser un empresari i polític català, membre de la Lliga Regionalista, que va ser alcalde de l'Hospitalet de Llobregat en diverses ocasions, el 1916, el 1918 i el 1930. Pertanyia a una família benestant arrelada a la ciutat des del segle XVII. El seu pare, Just Oliveras i Arús, que va fer donació de les terres que van permetre l'urbanització de la Rambla, estava emparentat amb el destacat periodista, dramaturg, animador cultural, filàntrop i maçó Rossend Arús i Arderiu (1845-1891), el pare del qual era un comerciant nascut a l'Hospitalet, motiu pel qual Rossend Arús va disposar en el seu testament deixar una quantitat de diners per pagar construcció de la nova Casa Consistorial i unes escoles públiques a l'Hospitalet, inaugurat el 1895, quatre anys després de la seva mort, motiu pel qual l'Ajuntament va dedicar-li un carrer a la ciutat. També va sufragar la construcció del nou ajuntament i unes escoles públiques a Das, el poble on va néixer la seva mare. Va deixar previst també que, un cop ell fos mort, es fes donació del seu habitatge del Passeig de Sant Joan a l'Ajuntament de Barcelona per tal de poder crear allà, per exprés desig d'ell, i comptant amb la seva gran biblioteca particular, la Biblioteca Pública Arús, que va crear, a la seva mort, el seu gran amic i marmessor Valentí Almirall. Just Oliveras i Prats s'afilià de ben jove a la Lliga Regionalista i el 1907, juntament amb el seu pare i els seus germans, va promoure el segon eixample de l'Hospitalet urbanitzant la finca de Cal Tres, propietat de la família, de la que en sortiria l'actual Rambla Just Oliveras, on la família mantindria, però, moltes terres, ara urbanitzades, a banda i banda de La rambla, que va ser batejada així en honor del seu pare. Va ser nomenat cap de la secció local de la Lliga Regionalista, amb la que va ser escollit regidor de l'ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat en les eleccions municipals de 1914. L'1 de gener de 1916 fou escollit alcalde, per primer cop, i es va mantenir el càrrec fins que va ser destituït en proclamar-se la dictadura de Primo de Rivera el 1923, que va fer alcalde de la ciutat a l'empresari de marbres Tomàs Giménez. Duran els anys 1920 Oliveras es va dedicar activament al món empresarial gràcies a la bona marxa del negoci del seu pare i la dot aportada per la seva esposa, Josefa Durban i Casas. El 6 d'agost de 1921 va inaugurar la línia d'autobusos entre l'Hospitalet Centre i la plaça d'Espanya de Barcelona. El 1927 la seva empresa va adoptar la forma de societat anònima Oliveras SA i va connectar viatges amb Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat. Les cotxeres van estar situades inicialment en la confluència del carrer Barcelona amb la Rambla, on durant molts anys hi va haver un bust amb la seva efígie, que avui es troba situat a dalt de tot de la Rambla. Amb la caiguda de la dictadura, el 5 de març de 1930, Just Oliveras fou escollit novament alcalde de l'Hospitalet i va ocupar el càrrec fins al 14 d'abril de 1931, quan a les eleccions municipals espanyoles de 1931 va guanyar l'alcaldia Esquerra Republicana de Catalunya. Durant els anys de la Segona República Espanyola va compaginar els seus negocis amb el seu càrrec de regidor per la Lliga Catalana a l'ajuntament. En esclatar la guerra civil espanyola va decidir quedar-se a la vila, tot i que les seves empreses van ser col·lectivitzades. El 1938 fou assassinat al garatge de casa seva juntament amb la seva cunyada, Antònia Durban Casas. La seva mort mai ha estat aclarida i va generar tota mena d'especulacions.
    Arquitectura i urbanisme
    Cinema Imperial
    Edificis
    Just Oliveras i Prats
    Pont de ferro de Can Serra
    Rambles
    Torre Puig (cal Gajo)
    Vistes
  • AMHLAF0002515.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Fotografia dels anys trenta del s. XX. A la part esquerra de la imatge, es veuen els habitatges de la família Solanes, que anaven des del núm. 17 fins el 27 i, més amunt, a la cantonada, la casa modernista de la família Layola, antiga propietat del contractista Joan Batlle Solanas i, més amunt, la casa de la família Oliveras Bo. A la dreta, el Centre Catòlic i més amunt, amb el tendal baixat, el colmado Aniceto, més tard colmado de Josep Santamans i al seu costat la torre de Felipe de Alverico.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0000175.jpg
    Hospitalet de Llobregat
    Postal de la Rambla de Just Oliveras vista des de la confluència amb el carrer Enric Prat de la Riba. En primer terme, a la dreta, s'observa Cal Sampedor (posteriorment, Cal Mariano). Al fons es divisa la Torre Puig.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0000916.jpg
    Tennis a la Rambla Just Oliveras.
    Homes i dones jugant a tennis al solar propietat del mossèn Santiago Oliveras on, el 1926 es va construir el Centre Catòlic. Darrera el camp s'observa el carrer Tarragona i, a l'esquerra, la rambla de Just Oliveras. Al fons, la torre de Felipe de Alverico, la façana principal de la qual, rendia a un jardí que rendia, alhora a la Rambla Just Oliveras. Aquesta torre estava situada a tocar del carrer Tarragona, gairebé davant de la casa modernista de Josep Oliveras, casa aquesta darrera que va ser la primera que va ser construïda per animar els propietaris a traslladar allà la seva residència.
    Arquitectura i urbanisme
    Esports
    Lleure
    Rambles
    Tennis
  • AMHLAF0003932.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Vista de la Rambla de Just Oliveras desde del carrer Generalisimo Franco (actual carrer Enric Prat de la Riba). A mà esquerra, les cotxeres dels autobusos Oliveras S.A..
    Arquitectura i urbanisme
    Autobusos
    Autobusos Oliveras
    Automòbils
    Carrers
    Indústries
    Rambles
    Transports
  • AMHLAF0003839.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Vista de la Rambla de Just Oliveras des de del carrer Generalísimo Franco (actual carrer d'Enric Prat de la Riba). A mà esquerra, es veuen les cotxeres dels autobusos Oliveras S.A.
    Arquitectura i urbanisme
    Autobusos
    Autobusos Oliveras
    Cotxes
    Edificis
    Indústries
    Rambles
    Transports
  • AMHLAF0002541.jpg
    Torre Puig - Clínica del Dr.Gajo
    Torre Puig - Clínica Gajo. Finca sencera de Can Gajo amb l'afegit a la façana posterior de la torre, i al fons, la nova residència familiar. Foto presa desde la cantonada de la Rambla de Just Oliveras amb el carrer Lleida. La Torre Puig, situada al núm. 48 de la Rambla Just Oliveras, fent cantonada amb el carrer Lleida, va ser projectada per l'arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt, com a vivenda familiar. Construïda l'any 1909, s'inspirà en el modernisme. A partir del 1925, la torre es va convertir en la clínica quirúrgica del Dr. Josep Gajo Pagès i del seu fill Ramon Gajo Miró. Durant la dècada de 1930, el nombre de pacients havia crescut tant que el Dr. Josep Gajo va haver de fer reformes a l'edifici, transformant-lo en una clínica d'estètica racionalista que va eliminar qualsevol element modernista, estil molt poc valorat en aquells anys. Una altra de les modificacions importants va ser el desplaçament de la família Gajo a un xalet de nova planta al costat de la Clínica i que es veu al fons de la imatge.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Patrimoni arquitectònic
    Rambles
    Torre Puig (cal Gajo)
  • AMHLAF0002535.jpg
    Centre Catòlic
    Vista exterior de l'edifici del Centre Catòlic de l'Hospitalet. Es veu la façana del carrer Tarragona i la façana principal, amb entrada per la Rambla de Just Oliveras. Al fons, dos carros. L'Edifici fou construït per l'aquitecte municipal Ramon Puig Gairalt l'any 1924. Les balautrades de pedra dels balcons va ser substituida posteriorment per baranes de ferro forjat. Aquest edifici està catalogat en el PEPPA amb el núm. 39
    Arquitectura i urbanisme
    Associacions i entitats
    Carrers
    Carros i carruatges
    Centre Catòlic de l'Hospitalet
    Culturals i socio culturals
    Edificis
    Rambles
    Transports
  • AMHLAF0111210.tif
    Terrassa del Bar Maginet, a la Rambla Just Oliveras.
    El bar Cal Maginet a l'any 1970, que estava situat a la Rambla de Just Oliveras, entre el carrer de Barcelona i el carrer de Casa Nova. Aquest bar tenia terrassa exterior que era molt popular, perquè durant molts anys nomès hi va haver tres bars a la rambla: aquest, el cafè del Centre Catòlic, llavors sense terrassa, situat a la cantonada amb el Carrer Tarragona, i el Bar Deportivo, fent cantonada amb el carrer Bruc, desaparegut. el 2014. Al seu costat del bar Maginet, es pot observar el cartell anunciador de la gran botiga Mobles Ginestà, amb 7 plantes d'exposició, que es va mantenir en aquest local fins el 1996 i que avui està encara en funcionament a Sant Hipòlit de Voltregà. Al fons, es pot apreciar la gran masia Ca l'Adela Oliveras, que durant el franquisme va ser la seu dels Sindicat de Falange i on estava previst fer, als anys de la transició, coincidint amb l'inici de les obres per fer passar el metro per la Rambla, una gran operació immobiliària que va quedar aturada en bona part gràcies a les lluites dels veïns. Actualment aquest edifici no existeix i al seu lloc hi ha una nova façana del Casino del Centre que rendeix a la Rambla i una de les dues entrades al metro anomenades Avinguda del Carrilet. La Rambla Just Oliveras continua avall fins a arribar a l'Avinguda del Carrilet, creada el 1985, per on passen soterrades les vies del Ferrocarrils de la Generalitat de Barcelona al Baix Llobregat, el Bages i l'Anoia, on hi a també l'intercanviador per accedir a altra entrada al metro, i on està instal·lada l'escultura "El pont de la Llibertat", del pintor i escultor Eduard Arranz-Bravo. A partir de l'Avinguda del Carrilet la rambla passa a anomenar-se Rambla de la Marina i arriba fins el barri de Bellvitge. A la dreta es veu l'antiga seu d'estil racionalista del Banc Hispano Colonial, després Banc Central, obra del que va ser arquitecte municipal de l'Hospitalet de 1912 a 1937 Ramon Puig i Gairalt. Es veuen també aparcats uns cotxes al mig d'aquesta part de la Rambla, entre ells una furgoneta 2CV de Citröen, un Seat 600, un Seat 124 i un Renault Gordini, molts populars en aquells anys. Aquesta part de la Rambla, on avui està situada l'escultura "L'Acollidora", símbol de la ciutat, també del pintor i escultor Eduard Arranz-Bravo, va canviar la seva fesomia i configuració respecte al reste, que compta amb amb passeig central i dos vials a banda i banda, per tal de permetre l'entrada i sortida dels autobusos Oliveras a les cotxeres, que estaven situades just davant del Bar Maginet, on avui hi ha la seu de la Cooperativa Abacus. El Bar Maginet va canviar de mans i va passar a ser el Bar Cal Teo, en els anys noranta del segle passat.
    Activitats econòmiques
    Establiments comercials
    Restauració
    Arquitectura i urbanisme
    Rambles
    Rambla de Just Oliveras
    Bar Maginet
    Vida Quotidiana
  • AMHLAF0003838.jpg
    Rambla de Just Oliveras i Ca l'Adela Oliveras.
    Espai on conflueix la rambla Just Oliveras amb l'actual carrer d'Enric Prat de la Riba. Al fons, Ca l'Adela Oliveras, on després de la guerra s'hi va instal·lar la Casa Sindical Local. S'aprecia l'inscripció a la façana principal "ONS Casa Sindical Local, Patria, Pan y Justícia" i l'escut de la Falange. A la dreta l'antiga seu del Banc Hispano Colonial, edifici creat per l'arquitecte municipal Ramon Puig i Gairalt. Després va ser una oficina del Banc Central durant molts anys. Aquesta part de la Rambla, on avui està situada l'escultura "L'Acollidora", símbol de la ciutat, realitzada pel pintor i escultor Eduard Arranz-Bravo, va canviar la seva fesomia i configuració respecte al reste del traçat, que compta amb amb passeig central i dos vials a banda i banda, per tal de permetre l'entrada i sortida dels autobusos Oliveras a les cotxeres, de la que es veu ta tanca a la dreta de la fotgrafia, situades just davant del Bar Maginet, on avui hi ha la seu de la Cooperativa Abacus. Aquest bar tenia terrassa exterior i era molt popular, perquè durant molts anys nomès hi va haver tres bars a la rambla: aquest, el cafè del Centre Catòlic, llavors sense terrassa, situat a la cantonada amb el Carrer Tarragona, i el Bar Deportivo, fent cantonada amb el carrer Bruc, avui desaparegut. Es veuen aparcats cotxes molt populars en aquella època, com el Seat 600, el Seat 850. Circulava per allà un taxi model Seat 1500.
    Arquitectura i urbanisme
    Associacions i entitats
    Cotxes
    Edificis
    Rambles
    Sindicals
    Transports
  • AMHLAF0004533.jpg
    Cruïlla de l'avinguda Josep Tarradellas amb la rambla de Just Oliveras
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    Rambles
    Xarxa viària
  • AMHLAF0004532.jpg
    Cruïlla de l'avinguda Josep Tarradellas amb Rambla de Just Oliveras
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Rambles
    Xarxa viària
  • AMHLAF0003931.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Vista parcial de la Rambla de Just Oliveras en obres. A la dreta de la imatge es veu a obrers treballant en la construcció d'un edifici.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Obres
    Rambles
  • AMHLAF0002538.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Rambla de Just Oliveras. Imatge presa des de la carretera provincial (carrer d'Enric Prat de la Riba), amb el quiosc del Peret dels Diaris i a la dreta, Cal Sampedor (posteriorment, Cal Mariano).
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Mobiliari urbà
    Quioscs
    Rambles
  • AMHLAF0000178.jpg
    "Rambla de Justo Oliveras, adoquinada"
    Rambla de Just Oliveras vista des de la cantonada del carrer Lleida. La torre que es veu a la cantonada dreta de la fotografia és la casa Sanfeliu.
    Arquitectura i urbanisme
    Casa Sanfeliu
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0000180.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Rambla de Just Oliveras vista des del carrer Enric Prat de la Riba
    Arquitectura i urbanisme
    Mobiliari urbà
    Rambles
  • AMHLAF0003934.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Obres de construcció del metro a la Rambla de Just Oliveras. A la dreta de la imatge es veu el cine Rambla. Les màquines excavadores estan construïnt el tunel.
    Arquitectura i urbanisme
    Ferroviaris
    Maquinària i material de la construcció
    Metro
    Obres
    Rambles
    Transports
  • AMHLAF0003921.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Vista aèria de la Rambla de Just Oliveras
    Arquitectura i urbanisme
    Rambles
    Vistes
    Vistes aèries
  • AMHLAF0003919.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Rambla de Just Oliveras a l'alçada de l'avinguda de Josep Tarradellas i Joan. A la dreta de la imatge es poden veure les cases barates de Ramon Puig Gairalt i la casa Sabadell de Mariano Tomàs i Barba i Ramon Puig i Gairalt. Aquests dos edificis estan catalogats en el PEPA amb els números 45 i 44 respectivament.
    Arquitectura i urbanisme
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Rambles
  • AMHLAF0003922.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Rambla de Just Oliveras a l'alçada de l'avinguda de Josep Tarradellas i Joan.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0003923.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Confluència dels carrers Rambla de Just Oliveras i l'Avinguda de Josep Tarradellas i Joan.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Rambles
  • AMHLAF0003920.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Vista aèria. A la dreta de la imatge es veu l'edifici número 29 de l'arquitecte Mariano Tomàs i Barba i el número 25, del mateix arquitecte. Aquests dos edificis estan catalogats en el PEPA amb els números 38 i 39 respectivament. Al fons de la imatge es veu la rambla que queda tallada pel carrer Enric Prat de la Riba.
    Arquitectura i urbanisme
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Rambles
    Vistes
    Vistes aèries
  • AMHLAF0003907.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Obres de construcció del metro a la Rambla de Just Oliveras. A la dreta del carrer es veu el "Cine Rambla" i el Centre Catòlic.
    Arquitectura i urbanisme
    Ferroviaris
    Maquinària i material de la construcció
    Metro
    Obres
    Rambles
    Transports
  • AMHLAF0003908.jpg
    Rambla de Just Oliveras
    Obres de construcció del metro a la Rambla de Just Oliveras. A l'esquerra de la imatge es veu el "Cine Rambla".
    Arquitectura i urbanisme
    Ferroviaris
    Maquinària i material de la construcció
    Metro
    Obres
    Rambles
    Transports