• AMHLAF0140479.jpg
    Carrer Doctor Martí i Julià, 192
    Façana de l'edifici del número 192 del carrer Doctor Martí i Julià, construït l'any 1915 a petició d'Antonio de la Cruz Rabetllat. El mestre d'obres fou Mariano Tomàs i Barba. Segons documents de la Guerra Civil, en aquest número hi havia una entrada a un refugi antiaeri.
    Arquitectura i urbanisme
    Conflictes
    Edificis
    Guerra Civil
    Refugis antiaeris
    Seguretat i defensa
  • AMHLAF0023848.jpg
    Refugis de la guerra civil al Torrent de Can Clota, amb Esplugues i Can Cervera al fons.
    Refugis antiaeris reforçats amb pilars i voltes de maó construïts durant la guerra civil al Torrent de Can Clota, a Esplugues, similars al que hi havia hagut al barri de Sanfeliu de l'Hospitalet. Després de la guerra, i fins a finals dels anys cinquanta, alguns d'aquests refugis es van fer servir com a habitatges. Als anys 50 es calcula que existien uns 147 refugis que oferien sostre a 590 persones censades, emigrants que no trobaven altre lloc on viure. Als anys setanta encara es podia entrar en ells sense problemes. Situada en una zona d'Esplugues encara per urbanitzar, a tocar del Torrent de Can Clota i el seu aqüeducte, entre els municipis d'Esplugues i l'Hospitalet, Can Cervera és una masia del segle XVIII, d’estil neoclàssic, de planta baixa, pis i golfes, amb teulada a dues aigües, el carener de la qual és paral·lel a la façana principal. Aquesta s’obre amb dos portals, un de llinda recta i l’altre d’arc rebaixat. Està presidida per un porxo que fa de balcó del pis i coronada per un frontó triangular. Per damunt de la teulada s’alça una airosa torratxa. Està catalogada com a patrimoni arquitectònic local de la ciutat d’Esplugues, que apareix al fons de la imatge. La primera notícia es troba en l'estadística demogràfica de l'any 1716, en la qual es menciona Josep Cervera, notari de Barcelona, propietari d'una casa en despoblat sobre el terme de l'Hospitalet de Llobregat. El Baró de Maldà dóna fe de l'existència d'aquesta casa l'any 1770. Al segle XIX aquest antic mas fou reformat i adaptat per a casa d'estiueig. Actualment està pendent d'una futura rehabilitació i de l'urbanització de tot l'entorn, ple d'horts furtius i en part molt degradat.
    Barraques i coves
    Precarietat
    Serveis socials
    Refugis antiaeris
    Masies
  • AMHLAF0004121.jpg
    Pou del refugi antiaeri per ventilació, davant del número 35 del carrer Ebre
    Pou del refugi antiaeri per ventilació, davant del número 35 del carrer Ebre, està senyalitzat amb rotulador el lloc exacte on hi havia hagut la sortida de ventilació. Refugi antiaeri situat on ara es el carrer Juan de Toledo amb dues boques d'accés. La primera al pàrquing del número 27 i la segona entre els números 33 i 35.
    Arquitectura i urbanisme
    Bombardeigs
    Conflictes
    Edificis
    Guerra Civil
    Pous
    Refugis antiaeris
    Seguretat i defensa
  • AMHLAF0004125.jpg
    carrer del Molí
    Carrer Molí on l'autor de la fotografia marca que abans era un camí de carro que s'enfilava des del Pont de Cal Giménez dit així antigament perquè hi havia la fàbrica de marbre seva (l'actual pont d'Isabel La Catòlica) cap a la barriada Pelegrí i cap a Can Vidalet i hi situa dos entrades d'un refugi antiaeri. A sobre hi havia Can Brugarolas (anteriorment Can Cluset) que després va ser de CAMPSA i posteriorment es va enderrocar.
    Arquitectura i urbanisme
    Conflictes
    Edificis
    Guerra Civil
    Refugis antiaeris
    Seguretat i defensa
  • AMHLAF0004124.jpg
    Pont del Matacavalls
    Pont de ferro del Matacavalls que antigament era de pedra. Uneix els barris de Sant Josep amb La Florida (avinguda Ventura Gassol amb carrer Teide actuals). Imatge presa des del cantó de Barcelona i mirant cap a l'Hospitalet. Es veuen les vies del tren. Rotulat en negre, pel propi autor de la fotografia, mostra les dues entrades d'un refugi antiaeri que hi havia a tocar de les vies.
    Arquitectura i urbanisme
    Conflictes
    Ferroviaris
    Guerra Civil
    Pont de Matacavalls
    Ponts
    Refugis antiaeris
    Seguretat i defensa
    Transports
    Vies