• AMHLAF0003801.jpg
    Jugadors de l'Hospitalet Sporting Club
    Equip de futbol Hospitalenc Sporting Club. Es veuen els jugadors amb l'entrenador, al centre del grup. L'Hospitalenc va ser el primer club de la ciutat, fundat el 1909 i inscrit al registre del Govern Civil de Barcelona el 1917.
    Associacions i entitats
    Esportives
    Esports
    Futbol i futbol sala
    Hospitalenc Sporting club
    Futbol
  • AMHLAF0000739.jpg
    Grup de ciclistes amb les seves biblicletes
    Grup de ciclistes, amb les seves bicicletes. Al seu darrere, un grup de set homes.
    Bicicletes
    Ciclisme
    Esports
    Homes
    Persones
    Retrats
    Retrats de grup
  • AMHLAF0000721.jpg
    Ciclistes
    Vista en primer terme de dos joves ciclistes amb les seves biblicletes i al seu darrere altres homes.
    Bicicletes
    Ciclisme
    Esports
    Homes
    Joves
    Persones
  • AMHLAF0000736.jpg
    Grup de teatre infantil del Casino del Centre
    La fotografia està presa al pati del Casino del Centre i el grup està format per una vintena d'infants, d'entre sis i 12 anys aproximadament, caracteritzats per representar una obra de teatre.
    Arts escèniques
    Associacions i entitats
    Casino del Centre/Casino Nacional
    Cultura
    Culturals i socio culturals
    Infants
    Joves
    Persones
    Teatre
  • AMHLAF0000188.jpg
    Plaça Espanyola
    Plaça Espanyola i la font al mig. A mà esquerra, les cases on poc després de 1925 es van establir la merceria dels Querol i, quan s'hi afegí un pis, l'habitatge i la consulta del doctor Martí i Rost. A mà dreta, el mur i arbres que envoltaven la Torre de Can Piqué, adquirida per la família Noya a principis dels anys vint. Entre les cases baixes i la torre s'hi alcà posteriorment el temple de la Mare de Déu dels Desemparats, inaugurat l'any 1949. Datació basada en la informació facilitada per un familiar de la botiga "La Ideal"
    Arbres
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Font de la plaça Espanyola
    Fonts
    Natura i medi ambient
    Places
  • AMHLAF0140034.jpeg
    Les escoles del carrer Llançà
    Fotografia procedent de la Memòria de l'Ajuntament de L'Hospitalet corresponent al període 1925-1926. En l'actualitat, en aquest mateix indret hi trobem l'Escola Charlie Rivel. Aquestes Escoles del carrer Llançà estaven ubicades en tres naus que van ser construïdes com a magatzems industrials entre 1925 i 1926, però que l'Ajuntament va llogar el mateix 1926 per allotjar-hi Escoles Municipals i Nacionals de nens i de nenes.
    Educació
    Escola Charile Rivel
    Escoles
    Escoles nacionals
  • AMHLAF0000524.jpg
    Autobús Oliveras
    Sembla una imatge promocional en la que es mostra un dels automòbils i, a peu dret, el xofer i el revisor. L'empresa Oliveras va ser la primera en tenir una flota d'autobusos per connectar l'Hospitalet amb els pobles de les rodalies i amb Barcelona. Propietat de la família Oliveras, el seu fundador va ser Just Oliveras Prats (també alcalde de la ciutat). Probablement aquesta imatge està presa davant del primer local El Pati Blau de Cornellà, en el centre de la vila.
    Autobusos
    Autobusos Oliveras
    Homes
    Indústries
    Persones
    Transports
  • AMHL 848 àlbum5.pdf
    Àlbum 5.
    Jaume Ventura Tort (1911-1985). Àlbum de fotografies i retalls de premsa de la seva vida i de la seva obra realitzat per ell mateix.
    Arts escèniques
    Cant
    Cultura
    Música
    Sarsuela
    Teatre
  • AMHLAF0000506.jpg
    Prolongació de la Granvia ("calle Cortes") al seu pas per la plana de la Marina de l'Hospitalet
    Imatge de la Gran Via en obres entorn els anys 1930.La seva obertura es feu travessant la plana de la Marina, per la seva part alta. A costat i costat es poden veure algunes xemeneixes de fàbriques properes, com, a l'esquerra, l'antiga Caralt y Cia, la propietat de la qual era ja en aquesta època de Delmir de Caralt i Matheu en solitari i que va ser coneguda com a Can Caralt o El cànem. També es pot distingir la fàbrica Viuda e Hijos de Jaime Trias, anomenada després de la guerra civil com a Godó y Trias S.A., que era coneguda popularment com "Les Sangoneres". Imatge de la Gran Via en obres, Es pot veure com la seva obertura es feu travessant la plana de la Marina, per la seva part alta. A costat i costat es poden veure algunes xemeneixes de les fàbriques properes, com Viuda e Hijos de Jaime Trias, anomenada després com a Godó y Trias S.A, (popularment coneguda com "les sangoneres", pel lloc on hi era, el pla de les sangoneres) que quedaria en part també afectada. A la part esquerra de la fotografia hi ha un grup d'homes fent feines del camp carregant material a un carro tirat per un cavall. Per la carretera avança un gran automòbil, que sembla un cotxe de línia. Al fons a la dreta es poden veure les cúpules del Palau Nacional, sobre la muntanya de Montjuïc Les negociacions amb els propietaris agrícoles de la plana del sector de la Marina per tal de poder prolongar aquesta via al seu pas per l'Hospitalet es van iniciar el 1923, essent alcalde de l'Hospitalet en Josep Muntané i Almirall. Van finalitzar el 1927, en l'època de la dictadura de Primo de Rivera, essent alcalde de l'Hospitalet Tomás Giménez Bernabé, que va aconsseguir la cessió, per part dels propietaris, si us plau per força, de quatre km. de terreny per tal de poder ampliar la Gran Via, anomenada llavors carrer Cortes, fins el riu Llobregat. La negociació va ser difícil, perquè formalment les terres dels propietaris agrícoles de la Marina, ja havien estat agregades el 1920 per l'Estat, si us plau per força, al municipi de Barcelona per fer el port franc -que mai es va fer- i això va generar molt malestar i molts litigis. L'Ajuntament de l'Hospitalet, essent encara alcalde en Tomás Giménez, va realitzar un acte solemne al consistori l'agost de 1929 on es va protestar formalment per aquella agregació, i es va manifestar la impossibilitat de poder negociar l'ampliació de la "Calle Cortes" al seu pas per l'Hospitalet amb els propietaris agrícoles perquè les seves terres eren formalment ja de Barcelona, Amb aquest acte es va intentar embolicar una mica la troca amb la intenció de recuperar-les per a l'Hospitalet, però Tomàs Giménez no ho va aconseguir. El premi de consolació pel municipi va ser la concessió del títol de Ciutat. Però els litigis dels propietaris de les terres, que van ser posteriorment expropiats, van durar molts anys. La família Carbonell Espinosa, per exemple, propietària de 140.000 metres quadrats, els terrenys on ara hi ha Mercabarna, la Nissan i diferents vies, va guanyar finalment un judici el 2012 al Consorci de la Zona Franca per una demanda interposada el 1996 i va ser indemnitzada, 92 anys després, pel Consorci de la Zona Franca amb 14 milions d'euros per aquells fets, ja que el motiu origen de l’expropiació mai es va arribar a portar a terme. L'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona era poder conectar Barcelona amb l'aeròdrom de El Prat, que ja funcionava amb vols regulars comercials i era, cada cop més, una porta d'entrada a la ciutat per un mitjà de transport que connectava Barcelona amb tot el món. L’any 1916 es constitueix el Real Aeroclub de Catalunya, societat esportiva formada membres de l’alta burgesia catalana i s’ inaugura l’Escola Catalana d’Aviació, primera escola d’aviació, on es van provar els primers productes de la indústria aeronàutica catalana i es van disputar els primers concursos i competicions esportives. Escullen el Delta del riu Llobregat com a emplaçament del primer camp de vols de Catalunya, prop de l’estany d’ El Remolar, a Viladecans, a tocar de El Prat de Llobregat, on curiosament hi havia una granja avícola que es deia La Volateria i que donaria nom al futur aeròdrom, situat a 14 kilòmetres de Barcelona. Al desembre de 1918 l’empresa d’aviació Latécoère inaugura la línia Toulouse-Casablanca, amb escala a la Volateria, amb 2 vols setmanals, convertint l’aeròdrom en el primer de Barcelona i d’Espanya amb vols comercials. Des del 1919 estava habilitat com a aeroport provisional de Barcelona, amb pistes d’una extensió de 1.000 × 400 m. A causa de la crisi que patí l’Aeroclub de Catalunya a partir del 1920, l’aeròdrom es fa servir també com a base per a la flota de Zeppelin i hidroavions de l'Armada i de l'Exèrcit de Terra Espanyol. Els serveis comercials regulars van començar el 1927 amb la línia d'Iberia que l'unia amb l'Aeroport de Cuatro Vientos de Madrid. Aquesta línia va ser la primera línia d'Iberia.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Carros i carruatges
    Cotxes
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    La Marina
    Obres
    Transports
    Viuda e Hijos de Jaime Trias
    Caralt y Pérez S.A.
    Can Caralt
  • AMHLAF0000505.jpg
    Prolongació de la Granvia ("calle Cortes") al seu pas per la plana de la Marina de l'Hospitalet
    Imatge de la Gran Via en obres, entorn els anys 1930. Es pot veure com la seva obertura es feu travessant la plana de la Marina, per la seva part alta. A costat i costat es poden veure algunes xemeneixes de les fàbriques properes, com Viuda e Hijos de Jaime Trias, anomenada després com a Godó y Trias S.A, (popularment coneguda com "les sangoneres", pel lloc on hi era, el pla de les sangoneres) que quedaria en part també afectada. Les negociacions amb els propietaris agrícoles de la plana del sector de la Marina per tal de poder prolongar aquesta via al seu pas per l'Hospitalet es van iniciar el 1923, essent alcalde de l'Hospitalet en Josep Muntané i Almirall. Van finalitzar el 1927, en l'època de la dictadura de Primo de Rivera, essent alcalde de l'Hospitalet Tomás Giménez Bernabé, que va aconsseguir la cessió, per part dels propietaris, si us plau per força, de quatre km. de terreny per tal de poder ampliar la Gran Via, anomenada llavors carrer Cortes, fins el riu Llobregat. La negociació va ser difícil, perquè els propietaris agrícoles de la Marina, ja havien estat expropiats el 1920 per l'Estat per fer el port franc que mai es va fer i això va generar molt malestar i molts litigis. L'Ajuntament de l'Hospitalet, essent encara alcalde en Tomás Giménez, va realitzar un acte solemne al consistori on es va protestar formalment per aquella agregació, potser amb la intenció de guanyar-se als propietaris. La família Carbonell Espinosa, per exemple, propietària de 140.000 metres quadrats, els terrenys on ara hi ha Mercabarna, la Nissan i diferents vies, va guanyar finalment un judici el 2012 al Consorci de la Zona Franca per una demanda interposada el 1996 i va ser indemnitzada, 92 anys després, pel Consorci de la Zona Franca amb 14 milions d'euros per aquells fets, ja que el motiu origen de l’expropiació mai es va arribar a portar a terme. L'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona era poder conectar Barcelona amb l'aeròdrom de El Prat, que ja funcionava amb vols regulars comercials i era, cada cop més, una porta d'entrada a la ciutat per un mitjà de transport que connectava Barcelona amb tot el món. L’any 1916 es constitueix el Real Aeroclub de Catalunya, societat esportiva formada membres de l’alta burgesia catalana i s’ inaugura l’Escola Catalana d’Aviació, primera escola d’aviació, on es van provar els primers productes de la indústria aeronàutica catalana i es van disputar els primers concursos i competicions esportives. Escullen el Delta del riu Llobregat com a emplaçament del primer camp de vols de Catalunya, prop de l’estany d’ El Remolar, a Viladecans, a tocar de El Prat de Llobregat, on curiosament hi havia una granja avícola que es deia La Volateria i que donaria nom al futur aeròdrom, situat a 14 kilòmetres de Barcelona. Al desembre de 1918 l’empresa d’aviació Latécoère inaugura la línia Toulouse-Casablanca, amb escala a la Volateria, amb 2 vols setmanals, convertint l’aeròdrom en el primer de Barcelona i d’Espanya amb vols comercials. Des del 1919 estava habilitat com a aeroport provisional de Barcelona, amb pistes d’una extensió de 1.000 × 400 m. A causa de la crisi que patí l’Aeroclub de Catalunya a partir del 1920, l’aeròdrom es fa servir també com a base per a la flota de Zeppelin i hidroavions de l'Armada i de l'Exèrcit de Terra Espanyol. Els serveis comercials regulars van començar el 1927 amb la línia d'Iberia que l'unia amb l'Aeroport de Cuatro Vientos de Madrid. Aquesta línia va ser la primera línia d'Iberia.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Camins
    Carrers
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    La Marina
    Natura i medi ambient
    Obres
  • AMHLAF0003160.jpg
    Riu Llobregat
    Francesc Muñarc, Dolors i Teresa Cortina asseguts berenant al costat del riu Llobregat.
    Excursions
    Lleure
    Natura i medi ambient
    Riu Llobregat
    Rius
    Vida quotidiana
  • AMHLAF0002532.jpg
    Font
    Font ornamental d'un jardí
    Arbres
    Arquitectura i urbanisme
    Fonts
    Jardins
    Natura i medi ambient
    Parcs
  • AMHLAF0002533.jpg
    Jardí
    Jardí, amb figures ornamentals
    Arquitectura i urbanisme
    Boscos
    Escultures i monuments
    Jardins
    Natura i medi ambient
    Parcs
  • AMHLAF0000859.jpg
    "Plano de Barcelona y contornos-31.Cornellá-Prat. 4a Región"
    Plànol de Barcelona i contorns dibuixat per la "Brigada Topográfica de Ingenieros". Comprèn una petita part de l'Hospitalet a tocar del riu. Escrit a llapis: "copia terminada el 30 de julio de 1925"
    Arquitectura i urbanisme
    Cartografia
    Plànols
  • AMHLAF0000562.jpg
    Can Vilumara
    Vista exterior de la indústria de sedes Can Vilumara, a la cantonada de l'avinguda de Josep Tarradellas (147-149) i l'avinguda d'Isabel la Catòlica, just al costat de la Farga i molt a prop de l'estació de ferrocarril. La imatge mostra uns perspectiva de tot el recinte industrial, presa des de Josep Tarradellas. Es veuen les naus de Can Vilumara i la seva xemeneia envoltats de camps de conreu. Al fons a l'esquerra, la xemeneia de Cal Goyta i a la dreta, les de la Farga. La fàbrica es projectà entorn el 1905 i fou inaugurada el 1907 pel seu fundador, Francesc Vilumara Bayona. Catalogada en el PEPPA amb núm. 33
    Altos Hornos de Cataluña S.A. (La Farga)
    Arquitectura i urbanisme
    Can Vilumara
    Edificis
    Goyta y Oliveros (bòbila)
    Indústries
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Vistes
    Xemeneïes
  • AMHLAF0000538.jpg
    Can Ribó, baster
    Treballadors de Can Ribó, baster del carrer d'Enric Prat de la Riba. A la imatge es veuen dos nois amb davantal fosc asseguts al davant d'un banc de treball
    Activitats econòmiques
    Basters
    Can Ribó
    Establiments comercials
    Homes
    Oficis i ocupacions
    Persones
  • AMHLAF0000146.jpg
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Despatx de l'alcalde de l'Ajuntament de l'Hospitalet. Segons fonts documentals l'ús original va ser d'oficines municipals i escola, l'arquitecte fora Francesc Mariné i està catalogat en el PEPPA amb el núm. 2
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Interiors
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Política i administració pública
  • AMHLAF0002528.jpg
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Vista interior de l'Ajuntament. Vestíbul de la primera planta i escales que pugen cap a la segona planta de l'Ajuntament de l'Hospitalet. Segons fonts documentals l'ús original va ser d'oficines municipals i escola. Va ser construït l'any 1894 per l'arquitecte Francesc Mariné i està catalogat en el PEPPA amb el núm. 2.
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Interiors
    Política i administració pública
  • AMHLAF0002529.jpg
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Vista interior. Escales i sostre amb claraboia de la segona planta de l'Ajuntament de l'Hospitalet. Segons fonts documentals l'ús original va ser d'oficines municipals i escola. Va ser construït l'any 1894 per l'arquitecte Francesc Mariné i està catalogat en el PEPPA amb el núm. 2.
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Interiors
    Política i administració pública
  • AMHLAF0000175.jpg
    HOSPITALET DEL LLOBREGAT.- Rambla (4)
    Postal de la Rambla de Just Oliveras vista des de l'avinguda Josep Tarradellas.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    Rambles
  • AMHLAF0000027.jpg
    L'alcalde Josep Rius Casanovas
    Retrat de l'alcalde Josep Rius Casanovas, vestit de pagès amb un cistell carregat a l'espatlla. (Mandat 1916 a 1917)
    Alcaldes
    Home
    Masies
    Política i administració pública
    Retrats
  • AMHLAF0000028.jpg
    L'alcalde Josep Rius Casanovas
    Retrat de l'alcalde Josep Rius i Casanovas. (Mandat 1916-1917). Foto muntatge
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Alcaldes
    Homes
    Persones
    Política i administració pública
    Retrats
  • AMHLAF0000219.jpg
    L'Hospitalet Centre
    Vista dels terrats del barri de l'Hospitalet Centre. Al fons, l'antic temple de Santa Eulàlia de Mèrida. A la dreta, el carrer de Rossend Arús
    Arquitectura i urbanisme
    Església Santa Eulàlia de Mèrida
    Esglésies i Ermites
    Religió
    Vistes