• AMHLAF0033123.jpeg
    Obres de construcció dels grups escolars del pla d'urgència
    Av. Electricitat - Av. Isabel la Catòlica
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Educació
    Escoles
    Obres
  • AMHLAF0111102.tif
    Nenes al parc que hi davant el Centre Educatiu FAX al barri de Can Serra
    Política i institucions 94P 5D/Política/Reivindicacions-zona verda
  • AMHLAF0158942.jpg
    Ca n'Alòs i carretera de Santa Eulàlia
    Fotografia feta des de la carretera de Santa Eulàlia, amb llambordes encara, en la que s'observa la Masia de Ca n'Alòs al fons. En primer terme la bòvila Abadal Oliveras, després ceràmiques Cusó. Aquesta imatge es trobava dins del reportatge "Can Rigal - Can Blanch - Pubilla Casas" del fons Company fotògraf. Una de les 123 masies que l’ajuntament havia registrat el 14 de març de 1863 era la important i imponent masia, com moltes d'elles de planta basilical, Ca n'Alós, que estava situada a prop de l'ermita romànica de Santa Eulàlia de Provençana, que era el topònim amb el que es coneixia llavors aquella zona. Josep d'Alós i de Ferrer, militar barceloní, compra el 1703 els terrenys de l'ermita romànica, amb l'obligació, per part de les autoritats eclesiàstiques de restaurar l'ermita, molt malmesa llavors, i de mantenir-la. El seu germà, Jaume d'Alós i de Ferrer, Doctor en Dret i Canonge de Lleida, va assistir a les Corts del Principat de Catalunya, en 1701. Eren fills de Mariana Ferrer i de Joan d'Alós i Serradora, de Moià, Doctor en Medicina, conseller Tercer de Barcelona, ​​Cònsol de la Llotja de la Mar, Diputat pel Braç Reial de la Generalitat de Catalunya, elevat a la dignitat de Ciutadà Honrat de Barcelona el 20 de desembre de 1678. El 1712 Josep d'Alòs va ser nomenat cavaller del Principat de Catalunya. El 1785 el seu propietari era Juan de Ponsich i d'Alós, que pertanyia a la Junta d’Administradors i Copatrons de la Ermita y capella publica de Santa Eulàlia, als que corresponia nomenar i triar un Custodi o Ermità, va manar construir la Creu de Terme que encara existeix davant la citada ermita de Santa Eulàlia de Provençana. El cognom Ponsich provenia d'una família noble catalana de Terrassa que varen emparentar amb els Alós i van acabar assumint la primogenitura. Els Ponsich van anar venen les seves terres, que arribaven fins el que avui és el carrer Jansana, poc a poc, a partir de 1928, a diferents promotores fet que va provocar que deixés de ser una explotació agraria rendible el 1960. Van ser propietaris del mas fins el 1969, quan el van vendre, amb els terrenys que l'envoltaven, a Juan Cahué Franquet que volia ampliar la seva pròspera fàbrica de televisors i ràdios, inicialment situada al c/ Fortuny, núm. 9 del barri de Collblanc, Cahué Industrial, S.A., (CISA), que des de 1958 eren comercialitzats amb la marca Vanguard. Es trobava al que avui és el barri de Santa Eulàlia, just darrera l'antic edifici de la Vanguard, construït el 1969, que no apareix encara construït en aquesta fotografia. Va ser enderrocada el 1973, tot i que, paradoxalment, poc abans l'ajuntament l'havia fet sortir en una relació del patrimoni arquitectònic hospitalenc. Poc abans del seu enderroc, les pedres que emmarcaven la porta i les finestres van ser numerades. Inicialment semblava que la numeració dels sòlids dovells i correus de pedra viva de la porta i les finestres, així com d'altres detalls del seu interior, com l'escala i les vigues de fusta, i un extens reportatge fotogràfic encarregat per l'Ajuntament es va fer per tal que l'ajuntament pogués reconstruir-la en un altre indret, com indicava amb rigor l'arquitecte municipal de l'època, que demanava, a més, aixecar plànols exhaustius de l'edifici com a condició indispensable per què l'ajuntament pogués autoritzar l'enderroc, que tot i això ell desaconsellava el pel seu alt valor patrimonial. Finalment l'expedient va ser tancat i arxivat per ordre de l'alcalde de l'època, José Matías de España Muntadas, que va decidir arbitràriament autoritzar al seu propietari, Juan Cahué Franquet a realitzar l'enderroc per poder fer un aparcament per a la fàbrica Vanguard, segons consta en els expedients d'aquest arxiu municipal. Les pedres van desaparèixer.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Ca n'Alós
    Carrers
    Masies
  • AMHLAF0022750.jpeg
    Mercat del Centre
    Parades exteriors del mercat del Centre
    Activitats econòmiques
    Mercat del Centre
    Mercats
  • AMHLAF0004108.jpg
    Pas a nivell
    Vies del Carrilet al seu pas per Santa Eulàlia, probablement en l'encreuament de l'avinguda del Carrilet amb el carrer Amadeu Torner.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Carrilet
    Ferroviaris
    Transports
    Vies
  • AMHLAF0157990.jpg
    Avinguda Electricitat, La Florida.
    Els blocs de la Llum o de FECSA es situen molt a prop de l'avingudar Primavera del barri de La Florida. Son 11 blocs amb 104 habitatges construïts a mitjans dels anys 50 per l’empresa "Fuerzas Eléctricasa de Cataluña, S.A." (FECSA) pels seus treballadors d’aquest barri. Aquests edificis i els antics blocs Onésimo Redondo, avui blocs Florida, van ser els dos primers nuclis a partir dels quals el barri va començar a créixer. la parròquia Nuestra Señora de la Luz va ser construïda amb motiu de la creació del nou barri l'any 1956. Els terrenys i el finançament de la construcció van anar a càrrec de l'empresa. Per aquest motiu l'advocació és el de la Llum, en clara referència a la finalitat de l'empresa. El 3 de maig de 1960 s’inaugura la parròquia, situada en la confluència del carrer Enginyer Moncunill i Avinguda electricitat, que va ser concebuda com a avinguda pel fet d'estar ocupada per les torres i línies d'alta tensió, com s'observa a la fotografia, que obligaven a que els carrers oberts per on aquestes ja existien tinguessin un ample especial. Aquestes infraestructures foren instal·lades, a partir de 1913, per l'empresa anomenada Riegos y Fuerza del Ebro, que pertanyia a la gran empresa subministradora d'electricitat, la Barcelona Traction Light and Power, que en aquesta època també explotava el servei de tramvies. Popularment es coneixia com la Canadenca i amb aquest nom ha passat als llibres d'història de Catalunya, arran de la vaga per la jornada laboral de vuit hores de l'any 1919, protagonitzada pels obrers de la futura Fecsa, que en un ampli moviment de solidaritat es generalitzà a tot Barcelona i rodalies. A l'Hospitalet, el subministrament elèctric dels barris del samontà s'organitzà a l'entorn de dos potents transformadors situats, l'un, al barri de la Torrassa i l'altre, al de Pubilla Cases. La línia d'alta tensió de l'avinguda de l'Electricitat transitava des del barri de Sanfeliu al primer transformador, després de travessar el barri de la Florida, on s'havia unit amb la línia que, procedent del segon transformador, a Pubilla Cases obria camí a la futura avinguda de Tomás Giménez. Aquestes torres, avui sortosament desaparegudes de la ciutat, que van ser soterrades, eren veritablement perilloses, com s'observa a la fotografia, on uns nens juguen al seu voltant. Aquestes torres, avui sortosament desaparegudes de la ciutat, eren veritablement perilloses, com s'observa a la fotografia, on uns nens juguen al seu voltant.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    FECSA
    Religió
    Esglésies i ermites
    Església Mare de Déu de la Llum
    Torres d'alta tensió
  • AMHLAF0003259.jpg
    Fàbrica La Cardoner
    Entrada de la fàbrica La Cardoner per l'avinguda Isabel La Catòlica. Aquesta gran indústria química, que va ser ubicada en el seu moment en un lloc amb molt poca població, on avui hi ha el parc de Les Planes, treballava amb àcid clorhídric i generava unes emanacions fètides, d'una intensa fortor a ous podrits, que generaven grans molèsties al veïns de Can Serra, que van anant ocupant els blocs de nova construcció del nou barri, motiu pel qual aquests es van organitzat i van generar diferents i successius actes de protesta i manifestacions demanant el seu tancament. Al mur es veuen fragments de les pintades realitzades durant les protestes veïnals.
    Arquitectura i urbanisme
    Indústries
    La Cardoner, fàbrica
  • AMHLAF0003260.jpg
    Fàbrica La Cardoner
    Fàbrica La Cardoner vista des de l'avinguda Isabel La Catòlica. Aquesta gran indústria química, que va ser ubicada en el seu moment en un lloc amb molt poca població, on avui hi ha el parc de Les Planes, treballava amb àcid clorhídric i generava unes emanacions fètides, d'una intensa fortor a ous podrits, que generaven grans molèsties al veïns de Can Serra, que van anant ocupant els blocs de nova construcció del nou barri, motiu pel qual aquests es van organitzat i van generar diferents i successius actes de protesta i manifestacions demanant el seu tancament. Al mur de la fàbrica de la fotrografia es veuen fragments de protestes veïnals, entre d'altres: "Queremos aire puro" "Hasta las narices de tener que tenerlas tapadas" "Fuera la Cardoner" "Mierda"
    Arquitectura i urbanisme
    Indústries
    La Cardoner, fàbrica
  • AMHLAF0002418.jpg
    Fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Mariana Subirana Piñol a la màquina de filar, acompanyada de treballadores i treballador, en l'interior de la fàbrica Godó i Trias S.A., anomenada popularment per "Les Sangoneres".
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    Maquinària industrial
    Retrats
    Retrats de grup
  • AMHLAF0002419.jpg
    Mariana Subirana Piñol davant d'una màquina de filar, a la fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Mariana Subirana Piñol davant d'una màquina de filar, a la fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Adulta/vella
    Dona
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
  • AMHLAF0111494.tif
    Cartell de propaganda de mitjans dels anys setanta del s. XX de la vocalia de dones de l'Associació de Veïns de Can Serra, que convocava xerrades i organitzava activitats per a les famílies.
    Associacions i entitats 86P 6D/Associacions de dones/Vocalies dones Associacions Veïns D
  • AMHLAF0024077.jpg
    Bòbila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis, on avui hi ha el Parc de Les Planes.
    Bòbila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis abans de l'enderroc definitiu per fer el Parc de les Planes. Va funcionar de1924 a 1975. S'observen a la fotografia, com a darrers vestigis de les seves grans instal·lacions, que arrivaben fins el cementiri, els forns de cocció i la gran xemeneia, que es va preservar i forma part avui del Parc de les Planes, com també la xemeneia de la indústria química Cardoner. Al fons, blocs de pisos del carrer Teide, al que va ser anomenat "sector Ceravalls", en referència al propietari d'aquells terrenys. El parc de les Planes va ser construït a partir del 1986 om hi havia hagut diverses indústries: la fàbrica de terrisses o bòbila de Goyta i Vinyals- Oliveros Llopis, la Cerámica Barcelonesa para la Construcción S.A. (CEBACSA), i la indústria química Cardoner, que generava grans molèsties als veins de Can Serra i La Florida per la intensa pudor a ous podrits que feien els seus fums. S'han conservat dues xemeneies, una de secció quadrada i una de circular, de la que havia estat la bòbila Goyta, un dels pocs testimonis de l'existència de bòbiles del passat industrial de la ciutat, on hi havia hagut, a causa de l'esplèndida argila que se'n treia, i de la gran necessitat de material de construcció que tenia la ciutat de Barcelona, fins a 63 bòbiles.
    Bòvila Goyta Oliveros
    Bòviles
    Indústria química Cardoner
    Indústries
    Parc de les Planes
  • AMHLAF0024806.jpg
    Neteja del carrer Major després d'uns aiguats. Apareixen uns operaris netejant el fang
    Neteja del carrer Major després d'uns aiguats. Apareixen uns operaris netejant el fang
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
  • AMHLAF0024808.jpg
    Fàbrica Sanromà a l'Avinguda Pau Casals 125
    Fàbrica Sanromà a l'Avinguda Pau Casals 125
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
  • AMHLAF0024807.jpg
    Fangar posterior a una inundació al carrer Major
    Antigament, i fins ben entrat els anys setanta del segle passat, per l'obsolescència i falta de capacitat d'absorció del clavagueram de l'Hospitalet Centre, quan plovia a bots i barrals molts carrers de l'Hospitalet, entre ells fonamentalment el carrer major, així com la Plaça de la Remunta i gran part de la carretera cap a Cornellà, es convertia en un gran fangar a causa de les terres que les riuades arrossegaven, entre elles les dels camps de patates del davant de la Rambla Solanes, i les provinents del Samontà, que acostumaven a baixar per la Riera de l'Escorxador, situada a prop d'on està feta aquesta fotografia, la confluència del carrer Sant Roc amb la Plaça de la Constitució i el carrer Major. Absolutament tots els baixos d'aquest carrer comptaven a la part baixa de les seves portes amb dues guies de ferro posades a la paret per tal de privar, mitjançant una fusta encaixada dintre, l'entrada d'aigua als habitatges quan plovia molt intensament i hi havia risc de riuades.
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
    Rius
    Vida quotidiana
  • AMHLAF0111412.tif
    Construcció de les parades del Mercat de Collblanc, adossades a l'edificació principal, als anys setanta.
    "Economia i treball 120P 9D/Comerços/""Mercadillo"""
  • AMHLAF0111413.tif
    Construcció de les parades del Mercat de Collblanc, adossades a l'edificació principal, als anys setanta.
    La construcció de les parades del Mercat de Collblanc, adossades a l'edificació principal, als anys setanta. Molts mercats de la ciutat tenien al seu exterior parades que es muntaven i es desmuntaven on es venien altres productes com ara roba -l'interior dels mercats contenia parades d'alimentació. Amb el temps es van construir parades fixes en corredors enganxades al mercat o en un edifici annex. "Economia i treball 120P 9D/Comerços/""Mercadillo"""
  • AMHL_101_C411_1970_00306_0037_foto.jpg
    Granvia de l'Hospitalet,Av 163
    Imatge extreta d'una llicència d'obres. La imatge correspon a l’actual avinguda de la Granvia, al número 163. A la imatge es veu en primer terme l’avinguda de la Granvia de l'Hospitalet. Al fons hi ha el desaparegut barri de Can Pi i una de les sèquies que baixaven del Canal de la Infanta, passant per sota de la Granvia, per regar els camps de conreu. 1970.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1970_00306_0038_foto.jpg
    Granvia de l'Hospitalet,Av 163
    Imatge extreta d'una llicència d'obres. La imatge correspon a l’actual avinguda de la Granvia, al número 163. A la imatge es veu en primer terme l’avinguda de la Granvia de l'Hospitalet. Al fons hi ha el barri de Can Pi. 1970.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHLAF0111210.tif
    Terrassa del Bar Maginet, a la Rambla Just Oliveras.
    El bar Cal Maginet a l'any 1970, que estava situat a la Rambla de Just Oliveras, entre el carrer de Barcelona i el carrer de Casa Nova. Aquest bar tenia terrassa exterior que era molt popular, perquè durant molts anys nomès hi va haver tres bars a la rambla: aquest, el cafè del Centre Catòlic, llavors sense terrassa, situat a la cantonada amb el Carrer Tarragona, i el Bar Deportivo, fent cantonada amb el carrer Bruc, desaparegut. el 2014. Al seu costat del bar Maginet, es pot observar el cartell anunciador de la gran botiga Mobles Ginestà, amb 7 plantes d'exposició, que es va mantenir en aquest local fins el 1996 i que avui està encara en funcionament a Sant Hipòlit de Voltregà. Al fons, es pot apreciar la gran masia Ca l'Adela Oliveras, que durant el franquisme va ser la seu dels Sindicat de Falange i on estava previst fer, als anys de la transició, coincidint amb l'inici de les obres per fer passar el metro per la Rambla, una gran operació immobiliària que va quedar aturada en bona part gràcies a les lluites dels veïns. Actualment aquest edifici no existeix i al seu lloc hi ha una nova façana del Casino del Centre que rendeix a la Rambla i una de les dues entrades al metro anomenades Avinguda del Carrilet. La Rambla Just Oliveras continua avall fins a arribar a l'Avinguda del Carrilet, creada el 1985, per on passen soterrades les vies del Ferrocarrils de la Generalitat de Barcelona al Baix Llobregat, el Bages i l'Anoia, on hi a també l'intercanviador per accedir a altra entrada al metro, i on està instal·lada l'escultura "El pont de la Llibertat", del pintor i escultor Eduard Arranz-Bravo. A partir de l'Avinguda del Carrilet la rambla passa a anomenar-se Rambla de la Marina i arriba fins el barri de Bellvitge. A la dreta es veu l'antiga seu d'estil racionalista del Banc Hispano Colonial, després Banc Central, obra del que va ser arquitecte municipal de l'Hospitalet de 1912 a 1937 Ramon Puig i Gairalt. Es veuen també aparcats uns cotxes al mig d'aquesta part de la Rambla, entre ells una furgoneta 2CV de Citröen, un Seat 600, un Seat 124 i un Renault Gordini, molts populars en aquells anys. Aquesta part de la Rambla, on avui està situada l'escultura "L'Acollidora", símbol de la ciutat, també del pintor i escultor Eduard Arranz-Bravo, va canviar la seva fesomia i configuració respecte al reste, que compta amb amb passeig central i dos vials a banda i banda, per tal de permetre l'entrada i sortida dels autobusos Oliveras a les cotxeres, que estaven situades just davant del Bar Maginet, on avui hi ha la seu de la Cooperativa Abacus. El Bar Maginet va canviar de mans i va passar a ser el Bar Cal Teo, en els anys noranta del segle passat.
    Activitats econòmiques
    Arquitectura i urbanisme
    Bar Maginet
    Bars
    Establiments comercials
    Rambla de Just Oliveras
    Rambles
    Restauració
    Vida Quotidiana
  • AMHLAF0111222.tif
    Bar Joan
    El bar Joan, que era al carrer de Martí i Julià i a la ronda de la Torrassa, del barri de la Torrassa, just a tocar de la vidrieria Rovira. El bar tenia una gran barra, terrassa i billars. Molta gent del barri el freqüentava i també molta gent de fora, ja que era a tocar de la parada de metro de la Línia 1 de Santa Eulàlia, on finalitzava aquesta línia abans de perllongar-se cap al Centre i Bellvitge. L'edifici va desaparèixer amb l'enderroc de la vidrieria.
    Activitats econòmiques
    Bars
    Establiments comercials
  • AMHLAF0111386.tif
    Mercat Central de Fruites i Verdures
    Mercat Central de Fruites i Verdures, que es trobava a la carretera de Collblanc. Va ser inaugurat a inicis dels anys setanta. Va desaparèixer amb la instal·lació de Mercabarna a la Zona Franca. Es trobava a tocar del cementiri de Sants.
  • AMHLAF0111384.tif
    Mercat Central de Fruites i Verdures
    Mercat Central de Fruites i Verdures, que es trobava a la carretera de Collblanc. Va ser inaugurat a inicis dels anys setanta. Va desaparèixer amb la instal·lació de Mercabarna a la Zona Franca. Es trobava a tocar del cementiri de Sants.
  • AMHLAF0111383.tif
    Mercat Central de Fruites i Verdures
    Mercat Central de Fruites i Verdures, que es trobava a la carretera de Collblanc. Va ser inaugurat a inicis dels anys setanta. Va desaparèixer amb la instal·lació de Mercabarna a la Zona Franca. Es trobava a tocar del cementiri de Sants.
  • AMHLAF0111387.tif
    Mercat Central de Fruites i Verdures
    Mercat Central de Fruites i Verdures, que es trobava a la carretera de Collblanc. Va ser inaugurat a inicis dels anys setanta. Va desaparèixer amb la instal·lació de Mercabarna a la Zona Franca. Es trobava a tocar del cementiri de Sants.