• AMHLAF0062648.jpg
    Inauguració de “L’acollidora”, 23/04/1986
    Aquesta escultura és símbol de la ciutat de l'Hospitalet i representa el tarannà integrador, acollidor, que caracteritza L'Hospitalet i la seva ciutadania. L'escultura de bronze de l'artista Eduard Arranz Bravo es va instal·lar a la rambla de Just Oliveras coincidint amb la diada de Sant Jordi de 1986. Inicialment es va instal·lar a l'alçada de l'ambulatori de la Rambla. Actualment està igualment ubicada a la Rambla Just Oliveras, entre el carrer Barcelona i el carrer Enric Prat de la Riba. Durant un temps, i per tractar-se d'una obra d'art contemporani que inicialment va causar un cert desconcert entre els veïns, va ser popularment coneguda com "L'acollonidora", en una mostra d'enginy popular i sentit de l'humor.
    Inauguració de “L’acollidora”, 23/04/1986
  • AMHL_101_C412_1986_00220_Foto1.jpeg
    Clotet,C. 13
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00073_Foto1.jpeg
    Arts i els Oficis,C. 35
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00073_Foto2.jpeg
    Arts i els Oficis,C. 35
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00078_Foto1.jpeg
    Mont,C. 53
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00009_Foto.jpeg
    Crom,C. 73
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00086_Foto2.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 60
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00078_Foto2.jpeg
    Mont,C. 53
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00086_Foto1.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 60
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00010_Foto.jpeg
    Estronci,C. 47
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00060_Foto.jpeg
    Font,C. 34
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00079_Foto.jpeg
    Almadén,C. 1
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00072_Foto2.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 207
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00072_Foto3.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 207
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00072_Foto4.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 207
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00072_Foto1.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 207
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1986_00072_Foto5.jpeg
    Enric Prat de la Riba,C. 207
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHLAF0003452.jpg
    Retrat de l'edifici de l'aula de cultura i del mercat de Bellvitge encartellat amb cartells en contra de l'OTAN
    Part del darrere de l'Aula de cultura de Bellvitge, situada al pis superior de l'edifici del mercat municipal. La planta baixa correspon al mercat i les seves finestres estan plenes de cartells en contra de l'OTAN signats per diversos col·lectius. A la porta, hi ha nens jugant.
    Associacions i entitats
    Pacifistes
    Culturals i socio culturals
  • AMHLAF0145799.jpg
    Coberta del Garatge Oliveras, obra de Ramon Puig i Gairalt
    Fotografies d'elements ornamentals d'edificis i monuments del barri del Centre.
  • AMHLAF0145822.jpg
    Carrer Major. Antic Cafè de Cal Carreter i Cinematògraf Robert
    Fotografies d'elements ornamentals d'edificis i monuments del barri del Centre. En aquest antic cafè van tenir lloc les primeres projeccions cinematogràfiques de cinema mut a l'Hospitalet fins el 1911, quan va ser inaugurat el Cinema Imperial a la Rambla Just Oliveras.
  • AMHLAF0055537.jpg
    Confecció del vestuari del gegant "Paco" de Can Serra
    Imatge de la presentació en societat a la Plaça de La Carpa de Can Serra del gegant Paco el 13 de juny de 1996, que va ser apadrinat per les parelles de gegants de la ciutat i per la geganta Pepa de Pubilla Casas Mitjançant una consulta popular, es va decidir que el personatge més representatiu del barri de Can Serra que podia simbolitzar millor les lluites dels veïns per tal d'aconseguir un barri millor quan aquest encara tenia greus mancances de serveis públics era en Paco, un veí del barri, que va morir essent encara molt jove d'un infart, que sortia al carrer amb un tambor per convocar els veïns a les assemblees i amb el que sortia també quan es feien en les manifestacions reivindicatives per la millora de la qualitat de vida del barri. La seva vídua, veïna del barri, en aquesta fotografia al costat del gegant, va estar també present a l'acte de presentació i el seu espòs va ser objecte aquell dia d'un emocionant reconeixement públic. La construcció del gegant va ser ser encarregada i pagada per l'Aula de Cultura de La Florida, en l'època en que va ser dirigida per Artur Arranz, al reconegut constructor de gegants i capgrossos amb taller al barri de Gràcia, Xavier Jansana. L'Aula de Cultura de La Florida, que en aquella època treballava també donant suport als processos festius de Pubilla Cases i Can Serra, va voler dotar al barri d'un símbol, augmentant així el patrimoni cultural de l'Hospitalet i el sentiment de pertinença dels veïns al barri de Can Serra. Amb el propòsit de generar dinàmiques que ajudessin a potenciar el diàleg entre les diferents cultures d'origen del barri amb la cultura popular catalana, i tenint present els agents socials i culturals del barri, com la Comissió de Festes i altres, l'Aula de Cultura va demanar la col·laboració de les dones de la Comissió de Festes de Can Serra perquè fessin el vestuari de la geganta, que van fer desinteressadament, documentant-se profusament sobre el tipus de teixits i vestits que portava un gegant. Una feina realment esplèndida que van realitzar, com s'observa a la fotografia, a la Casa de Reconciliació de Can Serra. El tamboriner Paco del barri de Can Serra fa de parella en moltes sortides arreu amb la geganta Pepa, la Pubilla Casas, del barri de Pubilla Casas, també encarregada per l'Aula de Cultura de La Florida amb el mateixos objectius culturals, el 1995 al mateix constructor Xavier Jansana.
    Festes, costums i tradicions
  • AMHLAF0024618.jpg
    L'art jove a la carpa de Can Serra
    En aquesta fotografia de 1986 veiem l'estructura geodèsica dissenyada el 1966 per l'enginyer Emilio Pérez Piñerode que va acollir l'anomenat Teatro Popular Portátil, situada al barri de Can Serra, ja abandonada, donant aixopluc a una instal·lació artística que formava part de l'innovador projecte L'Art Jove 86, d'ajuts a projectes d'instal·lacions artístiques d'art jove al carrer promogut pel conjunt de les Aules de Cultura de la ciutat. Emilio Pérez Piñero, l'arquitecte que va dissenyar aquesta original carpa de ferro, va néixer a València el 1935 i es va traslladar sent molt petit a Calasparra, Múrcia, on tenia el seu estudi i on va morir prematurament el 1972. El 1957 viatja a Madrid i comença els seus estudis a l'Escola Superior Tècnica d'Arquitectura. El 1961 en el VI Congrés de la Unió Internacional d'Arquitectes celebrat a Londres, va presentar un projecte de 'Teatre Ambulant' amb capacitat per a 500 espectadors. Amb aquest projecte va donar inici a les seves inquietuds estructurals per crear elements de muntatge i desmuntatge ràpid i econòmic en gran similitud amb les obres de Buckminster Fuller. La seva estructura més coneguda, sens dubte, és la cúpula geodèsica del Museu Dalí a Figueres. Gràcies a aquest treball, de principis dels anys setanta, es va relacionar personalment amb Salvador Dalí, qui se sentia molt identificat amb les seves idees i plantejaments. Després de l'experiència obtinguda a Londres, el 1966 dissenya un Teatro Nacional Desmontable per a 1.800 espectadors per encàrrec del Ministeri d'Informació i Turisme, en l'època del ministre Manuel Fraga Iribarne, per als Festivals d'Espanya. L'estructura constava de dues cúpules reticulars realitzades en casquets de directriu esfèrica de 31 metres de diàmetre y 11 metres de fletxa. El projecte s'anomenava Teatro Popular Portátil, amb el que el Ministeri pretenia, mitjançant una carpa portàtil, portar el teatre a poblacions que no dispossessin d'un edifici teatral amb suficient capacitat com per representar grans espectacles. Aquesta carpa va anar per primer cop a La Corunya y després a Alcobendas, però no va ser gaire aprofitada pel Ministeri d'Educació. L'alcalde Vicenç Capdevila, llavors encara ponent de cultura, va aconsseguir que aquesta estructura s'instal·lés a l'Hospitalet, a un solar del barri de Can Serra, barri que tot just començava a edificar-se, on van tenir lloc, de 1969 a 1972, diversos cicles de teatre amateur i de teatre professional de tipus clàssic en castellà, en els que es van representar obres de teatre d'autors com Tirso de Molina, Lope de Rueda, Calderon, Lope de Vega, Molière, Arniches, Valle-Inclán, Benavente, Mihura, Salom i Buero Vallejo per a tots els públics, a càrrec de la companyia del Teatro Calderon de Barcelona, dirigida per José Maria Loperena, la Compañía Nacional de Teatro Maria Guerrero de Madrid i la companyia Pequeño Teatro de Barcelona, dirigida per l'actriu Maria Luisa Oliveda. També es van oferir sarsueles com "Marina", d'Arrieta; "La tabernera del puerto", de Sorozábal i "Don Gil de Alcalà", de Penella, a càrrec de la companyia lírica Tomàs Breton de Barcelona dirigida pel baix Manuel Gas. Així mateix van tenir lloc exitoses campanyes escolars pels alumnes de l'Hospitalet a càrrec de la companyia Teatro Universal para Escolares d'Alejandro Ulloa, que va oferir "La vida es sueño" i "El alcalde de Zalamea", de Calderon; "Otelo" i "Hamlet", de Shakespeare; "Los intereses creados", de Benavente i "En flandes se ha puesto el sol", de Marquina. Després se'n va fer càrrec en Ricard Salvat, que va organitzar algunes sessions per alumnes de batxillerat més treballades amb els professors, que podien preparar així l'obra amb anterioritat amb els seus alumnes. En finalitzar la representació els alumnes podien fer preguntes al director i els actors, que es situaven tots a l'escenari. Va ser un projecte deficitari econòmicament però d'una gran importància cultural i de molt relleu per a l'Hospitalet d'aquella època, que va quedar truncat el febrer de 1972 quan una gran tempesta amb una forta ventada va fer malbé totalment la immensa lona que cobria l'estructura. L'elevat cost de fer-ne una altra va motivar que l'Ajuntament, que poc després de l'incident va passar a ser el propietari de la Carpa , cedida per un preu simbólic pel Ministeri, renunciés a construir-ne una altra i deixés l'estructura despullada allà, a Can Serra, en un solar on l’ajuntament franquista de l’alcalde Matías de España havia donat permís per construir 13 blocs de 13 pisos d’alçada. Finalment, les lluites veïnals (els veïns tiraven a terra les tanques que barraven el terreny), l’arribada a l’Ajuntament de l’alcalde Vicenç Capdevila i el nou Pla General Metropolità de l’arquitecte Joan Antoni Solans, van aturar la construcció. En aquell emplaçament va néixer una plaça, un mercat i una escola que porten el nom de la Carpa en record de l’antiga estructura escènica. El 1976 va ser traslladada i muntada a la part del darrere del Parc de Can Buxeres, on va ser finalment desmuntada i traslladada a Madrid, cedida temporalment al Ministeri d'Indústria, que va fer construir una nova lona per a l'estructura per poder-la fer servir, al Paseo de los Coches del Parque del Retiro per a l'exposició TECNONOVA 87, del Centro para el Desarrollo Tecnológico y Industrial CDTI. La Carpa ja no va tornar a l'Hospitalet.
    Arts plàstiques
    Aules de Cultura
    Cultura
    Educació
    Equipaments culturals
    Teatre popular portàtil
  • AMHLAF0055535.jpg
    Confecció del vestuari del gegant "Paco" de Can Serra
    Imatge de la presentació en societat a la Plaça de La Carpa de Can Serra del gegant Paco el 13 de juny de 1996, que va ser apadrinat per les parelles de gegants de la ciutat i per la geganta Pepa de Pubilla Casas Mitjançant una consulta popular, es va decidir que el personatge més representatiu del barri de Can Serra que podia simbolitzar millor les lluites dels veïns per tal d'aconseguir un barri millor quan aquest encara tenia greus mancances de serveis públics era en Paco, un veí del barri, que va morir essent encara molt jove d'un infart, que sortia al carrer amb un tambor per convocar els veïns a les assemblees i amb el que sortia també quan es feien en les manifestacions reivindicatives per la millora de la qualitat de vida del barri. La seva vídua, veïna del barri, va estar present a l'acte i el seu espòs va ser objecte aquell dia d'un emocionant reconeixement públic. La construcció del gegant va ser ser encarregada i pagada per l'Aula de Cultura de La Florida, en l'època en que va ser dirigida per Artur Arranz, al reconegut constructor de gegants i capgrossos amb taller al barri de Gràcia, Xavier Jansana. L'Aula de Cultura de La Florida, que en aquella època treballava també donant suport als processos festius de Pubilla Cases i Can Serra, va voler dotar al barri d'un símbol, augmentant així el patrimoni cultural de l'Hospitalet i el sentiment de pertinença dels veïns al barri de Can Serra. Amb el propòsit de generar dinàmiques que ajudessin a potenciar el diàleg entre les diferents cultures d'origen del barri amb la cultura popular catalana, i tenint present els agents socials i culturals del barri, com la Comissió de Festes i altres, l'Aula de Cultura va demanar la col·laboració de les dones de la l'Associació de Veïns de Can Serra, a la fotografia, perquè fessin el vestuari de la geganta, que van fer desinteressadament, documentant-se profusament sobre el tipus de teixits i vestits que portava un gegant. Una feina realment esplèndida que van realitzar, com s'observa a la fotografia, a la Casa de Reconciliació de Can Serra. El tamboriner Paco del barri de Can Serra fa de parella en moltes sortides arreu amb la geganta Pepa, la Pubilla Casas, del barri de Pubilla Casas, també encarregada per l'Aula de Cultura de La Florida amb el mateixos objectius culturals, el 1995 al mateix constructor Xavier Jansana.
    Festes, costums i tradicions
  • AMHLAF0055563.jpg
    Presentació en societat del gegant " Paco " de Can Serra.
    Imatge de la presentació en societat a la Plaça de La Carpa de Can Serra del gegant Paco el 13 de juny de 1996, que va ser apadrinat per les parelles de gegants de la ciutat i per la geganta Pepa de Pubilla Casas. A la fotografia, el delegat del Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya a l'Hospitalet, Sr. Molina, el regidor municipal del grup del PSC-PSOE, Juan Antonio Molina, Mª Pilar Massana, regidora municipal del Grup d'Iniciativa-Els Verds, Josep Maria Cleries, director general de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya, Joan Oms, regidor municipal del Grup d'Iniciativa-Els Verds, el regidor del districte, José Vicente Muñoz i el president de l'Associació de Veïns de Can Serra escolten unes paraules que realitza al micròfon en Joan Noguera, activista de la cultura popular catalana de l'Hospitalet. Mitjançant una consulta popular, es va decidir que el personatge més representatiu del barri de Can Serra que podia simbolitzar millor les lluites dels veïns per tal d'aconseguir un barri millor quan aquest encara tenia greus mancances de serveis públics era en Paco, un veí del barri, que va morir essent encara molt jove d'un infart, que sortia al carrer amb un tambor per convocar els veïns a les assemblees i amb el que sortia també quan es feien en les manifestacions reivindicatives per la millora de la qualitat de vida del barri. Aquesta era la manera que tenia l’AV de Can Serra d’avisar al barri als anys 70. Si calia baixar cap a l’ajuntament a reivindicar millores pel barri, aquest veí treia el seu tambor i el barri sabia que l’AV els estava convocant. Els veïns baixaven per la rambla de Just Oliveras cap a l’ajuntament fent molt de xivarri i tothom sabia d’on venien ja que el tambor els identificava. La seva vídua, veïna del barri, va estar present a l'acte i el seu espòs va ser objecte aquell dia d'un emocionant reconeixement públic per part del president de l'Associació de Veïns de Can Serra. El tamboriner és també el logotip del Grup de Festes de Can Serra. La construcció del gegant va ser ser encarregada i pagada per l'Aula de Cultura de La Florida, en l'època en que va ser dirigida per Artur Arranz, al reconegut constructor de gegants i capgrossos amb taller al barri de Gràcia, Xavier Jansana. L'Aula de Cultura de La Florida, que en aquella època treballava també donant suport als processos festius de Pubilla Cases i Can Serra, va voler dotar al barri d'un símbol, augmentant així el patrimoni cultural de l'Hospitalet i el sentiment de pertinença dels veïns al barri de Can Serra. Amb el propòsit de generar dinàmiques que ajudessin a potenciar el diàleg entre les diferents cultures d'origen del barri amb la cultura popular catalana, i tenint present els agents socials i culturals del barri, com la Comissió de Festes i altres, l'Aula de Cultura va demanar la col·laboració de les dones de la Comissió de Festes de Can Serra perquè fessin el vestuari de la geganta, que van fer desinteressadament, documentant-se profusament sobre el tipus de teixits i vestits que portava un gegant. Una feina realment esplèndida que van realitzar a la Casa de Reconciliació de Can Serra. El tamboriner Paco del barri de Can Serra fa de parella en moltes sortides arreu amb la geganta Pepa, la Pubilla Casas, del barri de Pubilla Casas, també encarregada per l'Aula de Cultura de La Florida amb el mateixos objectius culturals, el 1995 al mateix constructor Xavier Jansana.
    Festes, costums i tradicions
  • AMHLAF0055565.jpg
    Presentació en societat del gegant " Paco " de Can Serra.
    Imatge de la presentació en societat a la Plaça de La Carpa de Can Serra del gegant Paco el 13 de juny de 1996, que va ser apadrinat per les parelles de gegants de la ciutat i per la geganta Pepa de Pubilla Casas. A la fotografia, Mª Pilar Massana, regidora municipal del Grup d'Iniciativa-Els Verds, Josep Maria Cleries, director general de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya, Joan Oms, rgidor municipal del Grup d'Iniciativa-Els Verds, el regidor del districte, José Vicente Muñoz, que saluda al director de l'Aula de Cultura de La Florida, Artur Arranz, promotor i responsable de l'encàrrec de la construcció del gegant, que rep un reconeixement per part del delegat del Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya a l'Hospitalet, Sr. Molina i del president de l'Associació de Veïns de Can Serra. Mitjançant una consulta popular, es va decidir que el personatge més representatiu del barri de Can Serra que podia simbolitzar millor les lluites dels veïns per tal d'aconseguir un barri millor quan aquest encara tenia greus mancances de serveis públics era en Paco, un veí del barri, que va morir essent encara molt jove d'un infart, que sortia al carrer amb un tambor per convocar els veïns a les assemblees i amb el que sortia també quan es feien en les manifestacions reivindicatives per la millora de la qualitat de vida del barri. Aquesta era la manera que tenia l’AV de Can Serra d’avisar al barri als anys 70. Si calia baixar cap a l’ajuntament a reivindicar millores pel barri, aquest veí treia el seu tambor i el barri sabia que l’AV els estava convocant. Els veïns baixaven per la rambla de Just Oliveras cap a l’ajuntament fent molt de xivarri i tothom sabia d’on venien ja que el tambor els identificava. La seva vídua, veïna del barri, va estar present a l'acte i el seu espòs va ser objecte aquell dia d'un emocionant reconeixement públic per part del president de l'Associació de Veïns de Can Serra. El tamboriner és també el logotip del Grup de Festes de Can Serra. La construcció del gegant va ser ser encarregada i pagada per l'Aula de Cultura de La Florida, en l'època en que va ser dirigida per Artur Arranz, al reconegut constructor de gegants i capgrossos amb taller al barri de Gràcia, Xavier Jansana. L'Aula de Cultura de La Florida, que en aquella època treballava també donant suport als processos festius de Pubilla Cases i Can Serra, va voler dotar al barri d'un símbol, augmentant així el patrimoni cultural de l'Hospitalet i el sentiment de pertinença dels veïns al barri de Can Serra. Amb el propòsit de generar dinàmiques que ajudessin a potenciar el diàleg entre les diferents cultures d'origen del barri amb la cultura popular catalana, i tenint present els agents socials i culturals del barri, com la Comissió de Festes i altres, l'Aula de Cultura va demanar la col·laboració de les dones de la Comissió de Festes de Can Serra perquè fessin el vestuari de la geganta, que van fer desinteressadament, documentant-se profusament sobre el tipus de teixits i vestits que portava un gegant. Una feina realment esplèndida que van realitzar a la Casa de Reconciliació de Can Serra. El tamboriner Paco del barri de Can Serra fa de parella en moltes sortides arreu amb la geganta Pepa, la Pubilla Casas, del barri de Pubilla Casas, també encarregada per l'Aula de Cultura de La Florida amb el mateixos objectius culturals, el 1995 al mateix constructor Xavier Jansana.
    Festes, costums i tradicions