• AMHLAF0002418.jpg
    Fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Mariana Subirana Piñol a la màquina de filar, acompanyada de treballadores i treballador, en l'interior de la fàbrica Godó i Trias S.A., anomenada popularment per "Les Sangoneres".
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    Maquinària industrial
    Retrats
    Retrats de grup
  • AMHLAF0002419.jpg
    Mariana Subirana Piñol davant d'una màquina de filar, a la fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Mariana Subirana Piñol davant d'una màquina de filar, a la fàbrica Godó y Trias S.A. (Les Sangoneres)
    Adulta/vella
    Dona
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
  • AMHLAF0140031.jpeg
    Pavimentació del Torrent Gornal.
    Fotografia procedent de la Memòria de l'Ajuntament de L'Hospitalet corresponent al període 1925-1926. El delegat governatiu de la Unión Patriótica, el partit creat pel dictador Primo de Rivera, a la provincia de Barcelona, Fernando Martí, per tal d'estalviar diners a l'Ajuntament de l'Hospitalet, dirigit llavors per l'empresari de la Unión Patriótica Tomàs Giménez, que havia ja pavimentat tot un seguit de carrers de cada un dels tres barris amb que comptava l'Hospitalet als anys vint, va suggerir a l'empresàri Joan Riera i Sala, propietari de la gran empresa tèxtil Tecla Sala, procedent de Roda de Ter i ampliada a l'Hospitalet el 1913, a l'antic Molí paperer de Can Basté, que aprofitava el salt d'aigua del Torrent Gornal, el participar en el cost de la pavimentació del Torrent Gornal, via d'accés totalment necessari per comunicar els llavors tres barris de la ciutat, Centre, Collblanc i Santa Eulàlia i, més important encara, per permetre accedir satisfactòriament als obrers a les nombroses indústries ubicades vora d'ell, perquè, com el seu nom indica, es tractava d'un torrent que quedava convertit en un gran fangar ple de grans bassals quan plovia. L'empresa Tecla Sala va fer una generosa donació de 22.000 pessetes de l'època per sufragar l'obra, que va realitzar l'empresa Tecla Sala mateixa. Va tenir un cost per a l'Ajuntament de nomès 1.500 pessetes.
    Arquitectura i urbanisme
    Camins
    Carrers
    Obres
    Pavimentació
    Rieres
    Xarxa viària
  • AMHLAF0024830.jpg
    Xoc entre el ferrocarril i un tren de mercaderies a l'avinguda del Carrilet, al barri de Santa Eulàlia
    Xoc entre el ferrocarril i un tren de mercaderies a l'avinguda del Carrilet al barri de Santa Eulàlia, entre els carrers de Castelao i d'Amadeu Torner, el 28 d'octubre del 1971
    Carrilet
    Ferroviaris
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0005419.JPG
    Vista aèria de la Fàbrica Godó y Trías S.A.
    Vista aèria de la fàbrica Godó y Trías S.A. ubicada al barri de Santa Eulàlia a tocar de la Gran Via de les Corts Catalanes. Al seu darrera, la fàbrica d'estanteries industrials Mecalux. Mecalux es va traslladar a aquest edifici de Gran Via 72-78, l’any 1984, una vegada que “Bebidas Americanas SAE”, la comercialitzadora de Pepsi-Cola, que el va aixecar el 1956, va fer suspensió de pagaments al 1983 i va vendre l’edifici a Mecalux. L’edifici va ser venut a finals de 2002 a la immobiliària de la Caixa de Catalunya, PROCAM (Promotora Catalunya Mediterránea SA) i va ser enderrocat a principis de l’any 2005. La fàbrica de filatures i teixits de jute Viuda e Hijos de Jaime Trias, posteriorment, després de la guerra civil, coneguda com a Godó i Trias S.A., era anomenada popularment "Les Sangoneres", pel fet d'haver-se instal·lat, el 1903, a instàncies de María Pilar Romeu Torrens, vídua de Trias, a l'anomenat prat de les sangoneres, un terreny de la zona de Marina de l'Hospitalet ben regat per un subcanal del Canal de la Infanta, i per un profund pou artesià de cinquanta metres de fondària, on, a banda de molta aigua, necessària per realitzar satisfactòriament el procés de transformació industrial del jute, abundaven les sangoneres. Entre els treballadors va ser molt popular aquest motiu perquè tenia un doble sentit i també feia referència a la capacitat de les classes extractives burgeses del moment per extreure o "xuclar" plusvàlues dels treballadors pagant salaris de misèria per jornades laborals llarguíssimes. Els productes que produïa i oferia la fàbrica, que va arribar a tenir 556 treballadors en 1930 dels quals el 80% eren dones, que eren les filadores que feien anar els telers, eren arpillera, sacs i cordes de jute. Els homes realitzaven tasques de manteniment de l'edifici, de la maquinaria i el transport de materials. Les oficines de Viuda e Hijos de Jaime Trias estaven inicialment, al carrer Diputació núm. 249 de Barcelona, dins el "Quadrat d'or" i, posteriorment, desapareguda la vídua el 1936 i acabada la guerra civil, el 1946, els seus hereus van fusionar la seva firma de filatures de jute amb la dels Godó, situada a Igualada, canviant el nom de l'empresa per constituir «Godó y Trias, S.A.».al carrer Pelai, núm 28, al mateix edifici de La Vanguardia, propietat dels Godó. L'edifici, va ser projectat pel Mestre d'obres Jaume Brossa i Mascaró i les calderes de vapor, dues calderes multitubulars de vapor amb sistema inexplotable Viclausse, van ser instal·lades per l'enginyer Ferran Junoy Vernet, director de La Maquinista Terrestre i Marítima. Jaume Brossa i Mascaró, Barcelona, 1845-1922, va obtenir el títol de Mestre d’obres el 1868 i va estar en actiu professionalment entre 1869 i 1917. Va ser fill de Francesc Brossa i Rial, empresari d’enderrocs i col•leccionista d’elements esculturals i arquitectònics provinents d’enderrocs d’antics palaus gòtics abandonats de ciutat vella dels segles XIV al XVI o dels convents abandonats per la desamortització, que exhibia a la seva casa-museu al carrer d’Escipió del barri del Putxet de Barcelona, que passaren posteriorment a ser propietat de l’Ajuntament de Barcelona quan aquesta casa va ser enderrocada després de la guerra civil i que van servir posteriorment per a restaurar altres palaus del carrer de Montcada i dels Arcs. La professió i aquella passió pel col•leccionisme arquitectònic del pare, que sens dubte va influir en la seva formació, el va permetre tot un seguit de contactes amb empresaris del sector de la construcció i amb distingides famílies de la Barcelona burguesa de l’època, com la reusenca Maria de Bofarull i Plandolit, vídua de l’important col•leccionista d’art Sebastià Pascual i Inglada, que va ser fundador del Banc de Barcelona, que li va encarregar la reforma i ampliació del seu habitatge-museu del carrer Xuclà núm.19 el 1877 i que el va posar en contacte amb la família Òdena Iglésias, propietaris del Vapor Vell de Reus, que li va encarregar el 1872 un panteó pel llavors recentment inaugurat cementiri de Reus (1870). Es tracta d'una obra espectacular d'estil neoegipci, una de les peces amb més valor artístic del cementiri. Quan l'any 1869 s'enderrocà la Ciutadella i els seus terrenys es van cedir a la ciutat, es va convocar un concurs per urbanitzar el sector que va guanyar el també mestre d’obres Josep Fontserè i Mestre. El seu pla, del 1872-74, preveia la construcció d'un conjunt d'edificis eclèctics de planta baixa, entresòl i tres pisos sobre porxos correguts amb arcades, amb una façana contínua al Parc de la Ciutadella, avui Passeig Picasso. El seu referent era la Rue Rivoli de París, de 1848. Un esquema compositiu semblant al dels porxos d'en Xifré (1840) o la plaça Reial (1848). El projecte va ser desenvolupat seguint el model previst, tant pel mateix Fontserè com pels mestres d'obres, Jaume Brossa i Mascaró i Frederic Farreras i Villalonga durant els darrers vint anys del segle XIX. Com a molts altres Mestres d’obres, va ser contractista i empresari i va construir diferents immobles d’estil clàssic a l’eixample, en llocs tan assenyalats com la Casa Joan Pou al núm. 20 de la plaça de Catalunya el 1876, seu de Société Générale de Banque des de 1919, que la va reformar, o al núm. 39 del Passeig de Gràcia, just a la que avui es coneix com l’illa d'or, o mansana de la discòrdia, on va aixecar la Casa Antoni Torruella el 1887, avui coneguda com a Casa Delfina Bonet, que la va adquirir el 1915 i va fer reformar la façana, seguint l’estil noucentista, a Marcel•lí Coquillat. També va ser obra seva els Banys Àrabs, de 1873, al Passatge de la Pau núm 2 de Barcelona, avui desapareguts. Uns banys públics que oferien sessions d’hidroteràpia i de banys de vapor que es van fer molt populars per la seva luxosa decoració d’estil neomudejar, un estil que estava molt de moda en aquella segona meitat del segle XIX i que va agradar molt a la família Marsillach, que li va encarregar la construcció d’una torre d’estil arabitzant amb un gran jardí el 1882. L’edifici encara es conserva i és una escola privada.L'any 1882 Joan Marsillach i Parera, metge de l'Hospital de la Santa Creu i de Sant Gervasi de Cassoles, va fer construir en un terreny que en aquells anys quedava delimitat pels carrers de Copèrnic, Muntaner i Tavern, gairebé dins del recinte del Parc de Monterols, una casa torre per traslladar-se a viure amb el seu fill, el crític musical Joaquim Marsillach i Lleonart, greument malalt de tuberculosi, estudiant de medicina amb el Dr. Josep de Letamendi. Els dos, Marsillach i Lleonart i Letamendi, van ser els primers introductors del wagnerisme a Catalunya. Des de 1983 i fins el 1918 va ser membre de la Junta Consultiva del Centre de Mestres d’Obres de Catalunya.El 1894 va quedar vidu de Manuela Amigó i Monteriol. Van tenir tres filles: Teresa, Ramona i Mercè. El seu cunyat, Francesc Amigó, era fabricant de cal i ell, que era també contractista, va crear el 1896 l’empresa de construcció “La Campinense S.A.” amb la intenció d’explotar unes pedreres de Campins per tal de fer ciment i material de construcció que, de fet, va ser l’ampliació de la seva empresa “Brossa y Compañía”. Van ser socis seus en aquesta empresa, que va comptar amb un capital inicial de tres milions i mig de pessetes, xifra molt important per a l’època, distribuït en 700 accions de 500 pessetes cada una, importants membres de la burgesia catalana del moment com Lluís Martí i Codolar, banquer que va fundar el Banc Hispano Colonial i fou conseller de diverses empreses de ferrocarrils, de la Societat General de Telèfons, fundada per ell, i d’una explotació agrícola (l’anomenada Granja Vella, a Horta), que li valgué la gran creu del mèrit agrícola, i Òscar Pascual de Bofarull, director del Banc de Barcelona i fill del fundador Sebastià Pascual i Inglada. No és estrany, doncs, que li fos encarregada la construcció de la important fàbrica “Viuda e Hijos de Jaime Trias” el 1903 on, seguint l’estètica modernista, va plasmar novament el seu gust per l’arquitectura neomudéjar fent un us molt artístic i funcional del maó vist amb decoració de tipus modernista, aprofitant les qualitats del maó per a fer dibuixos geomètrics a les façanes. L’estructura original de la primigènia fàbrica, consistia en dos blocs de naus d’estil modernista, totes elles amb els murs de maó vist, amb cobertes de quatre vessants. Les façanes estan coronades per cornises emmerletades formant unes sanefes de dissenys geomètrics. Al final de les naus s'aixeca una petita torre de base quadrada emmerletada. Al límit occidental de la parcel·la, i separades de les naus centrals per un passadís, s'aixequen diferents pavellons aïllats que allotjaven dependències productives i administratives. Entre els anys 1962-1964, essent director de la fàbrica Roberto Trias Milà, els arquitectes Frederic Correa i Alfons Milà, nebot de Trias Milà, van realitzar una ampliació de la fàbrica projectant una sèrie de pabellons de maó vist, amb teulada amb forma de serra, que s'observen molt bé a l'esquerra de la fotografia i avui desapareguts, continuaven el seu llenguatge modernista. Es va mantenir en funcionament fins a principis dels anys vuitanta del s. XX. L'edifici, actualment de propietat municipal, un dels millors exemples d'arquitrectura industrial de principis del segle XX realitzada amb maó vist, forma part del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectonic (EPPA, fitxa núm. 28)
    Arquitectura i urbanisme
    Can Trias
    Carrers
    Godó i Trías S.A. (Les Sangoneres)
    Indústries
    Mecalux
    Mecalux
    Vistes
    Vistes aèries
    Viuda e Hijos de Jaime Trias
    Xemeneïes
  • AMHL_101_C411_1973_00398_00_0063_foto.jpg
    C. Rossel cantonda C. Aprestadora
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHLAF0003094.jpg
    Edificis i descampat a Santa Eulàlia
    En primer terme un senyal de trànsit de direcció, a "Hospitalet", en un descampat al barri de Santa Eulàlia entre els carrers de Cant Tries i Amadeu Torner. A la dreta, el camí, correspon al carrer Jerusalem. Aquest espai és actualment la Plaça Europa.
    Arquitectura i urbanisme
    Edificis
    Senyalitzacions
    Solars
    Xarxa viària
  • AMHLAF0000920.jpg
    Acte de la corporació municipal durant el període de l'alcaldia de Tomás Giménez
    Autoritats, membres de la Unión Patriótica i dels Exploradores de España de Hospitalet i ciutadans a la sortida de l'ermita de Santa Eulàlia de Provençana. De les dues dones amb ram de flors del mig, la de l'esquerra és l'esposa de Tomàs Giménez, Glòria Guill. Inscripció a la portalada del 1201, realitzada pel Mestre A. i està catalogada en el PEPPA amb el núm. 93
    Actes oficials
    Dones
    Ermita de Santa Eulàlia de Provençana
    Esglésies i ermites
    Homes
    Joves
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Persones
    Política i administració pública
    Processons
    Religió
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0000984.jpg
    Inauguració del mercat de Santa Eulàlia
    Inauguració del mercat de Santa Eulàlia. Foto interior el dia de la inauguració, amb l'alcalde Hilario Rabal, al mig, rodejat d'altres regidors i personalitats. El Mercat va ser projectat per l’arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt i constà de 4 naus disposades en forma de creu grega. L'home de més a la dreta, de vestit clar, és el secretari municipal Joan Coca Alujas. I immediatament al seu costat, hi ha l'arquitecte Ramon Puig Gairalt. Al centre de la imatge, de vestit fosc, corbata i puro a la mà, l'alcalde Hilario Rabal.
    Actes oficials
    Activitats econòmiques
    Alcaldes
    Funcionaris
    Mercat de Collblanc
    Mercats
    Política i administració pública
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0000985.jpg
    Inauguració del mercat de Santa Eulàlia
    Inauguració del mercat de Santa Eulàlia. Foto interior el dia de la inauguració. El Mercat va ser projectat per l’arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt i constà de 4 naus disposades en forma de creu grega
    Activitats econòmiques
    Arquitectura i urbanisme
    Interiors
    Mercat de Collblanc
    Mercats
  • AMHLAF0000988.jpg
    Mercat de Santa Eulàlia en construcció
    Mercat de Santa Eulàlia. Obres de construcció. Fotografia exterior amb mainada i homes i dones passant. L'entrada del mercat està adoquinada. El Mercat va ser projectat per l’arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt i constà de 4 naus disposades en forma de creu grega
    Activitats econòmiques
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Edificis
    Mercat de Collblanc
    Mercats
    Obres
    Persones
  • AMHLAF0000987.jpg
    Mercat de Santa Eulàlia
    Mercat de Santa Eulàlia. Obres de construcció. Fotografia exterior amb mainada i mares. El paviment de la vorera sense fer. El Mercat va ser projectat per l’arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt i constà de 4 naus disposades en forma de creu grega.
    Activitats econòmiques
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Edificis
    Mercat de Collblanc
    Mercats
    Obres
    Persones
  • AMHLAF0000275.jpg
    Acte de la corporació municipal durant el període de l'alcaldia de Tomás Giménez
    Autoritats, mossèn i altres a la sortida de l'ermita de Santa Eulàlia de Provençana. Està catalogada en el PEPPA amb el núm. 93. El primer home per l'esquerra és l'arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt.
    Actes oficials
    Alcaldes
    Església Santa Eulàlia de Provençana
    Esglésies i ermites
    Misses
    Política i administració pública
    Religió
    Retrats
    Retrats de grup
  • AMHLAF0004089.jpg
    Pont d'en Jordà - Pont de la Torrassa
    Pont d'en Jordà, popularment conegut com el Pont de la Torrassa o el Pont del Metro. Uneix els barris de la Torrassa amb Santa Eulàlia. S'inaugurà el 7 d'abril de 1935. La fotografia està presa des de la banda de Santa Eulàlia. A sota del pont, a mà esquerra es pot veure l'andana del metro de Santa Eulàlia (la primera estació de la ciutat), i darrera el pont i l'estructura quadrada d'accés al pont es veuen les cotxeres. A les escales, operari pintant la barana de ferro. La xemeneia que es veu en primer terme és de la fàbrica d'olis, greixos i vaselines d'Emilio Pailhez. Al fons, la muntanya de Montjuïc i el Palau Nacional.
    Arquitectura i urbanisme
    Ferroviaris
    Xarxa viària
  • AMHLAF0000986.jpg
    Mercat de Santa Eulàlia, obres de pavimentació
    Exterior del Mercat de Santa Eulàlia. Es veuen paletes treballant en la pavimentació que rodeja el mercat. També hi ha veïns i veïnes passejant pels voltants i nens jugant prop dels obrers. El Mercat va ser projectat per l’arquitecte municipal Ramon Puig Gairalt i constà de 4 naus disposades en forma de creu grega
    Activitats econòmiques
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Edificis
    Mercat de Collblanc
    Mercats
    Obres
    Persones
  • AMHLAF0000281.jpg
    Acte de la corporació municipal durant el període de l'alcaldia de Tomás Giménez
    Benedicció de la bandera de l'Obra Parroquial en l'inici de la processó de Corpus Christi. Es veu l'alcalde Tomàs Giménez, amb vistós uniforme diplomàtic, portant la bandera i obrint la comitiva de les d'autoritats en l'inici de la processó, davant de l'església romànica de Santa Eulàlia de Provençana
    Actes oficials
    Alcaldes
    Ermita de Santa Eulàlia de Provençana
    Esglésies i ermites
    Festes
    Política i administració pública
    Processó de Corpus
    Processons
    Religió
  • AMHLAF0000276.jpg
    Acte de la corporació municipal durant el període de l'alcaldia de Tomás Giménez
    Autoritats, mossèn i altres a la sortida de l'ermita de Santa Eulàlia de Provençana. Al mig, Tomàs Giménez i la seva esposa Glòria Guill, amb el ram de flors. S'aprecien membres dels Exploradores de España, organitxzació juvenil de la Unión Patriótica, amb barret canadenc, i el cap del Somatén de l'Hospitalet, Josep parera, calb i amb bigoti, a la dreta. L'ermita està catalogada en el PEPPA amb el núm. 93
    Actes oficials
    Alcaldes
    Celebracions
    Ermita de Santa Eulàlia de Provençana
    Esglésies i ermites
    Festes
    Misses
    Política i administració pública
    Processons
    Religió
  • AMHL_101_C411_1972_00188_0020_foto.jpg
    Independència,C. 92
    Imatge extreta d'una llicència d'obres.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1960_00026_0014_foto.jpg
    Santa Eulàlia,C. 92
    Digitalització de llicències d'obres. En aquest indret hi havia l'empresa Moner i Llacuna.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C411_1961_01007_0019_foto.jpg
    C. Santa Eulàlia 118-122
    Imatge extreta d'una llicència d'obres.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C410_1955_26009_Foto.jpeg
    Castelao,C. 73
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C410_1955_25938_Foto1.jpeg
    Fortuna,C. 21
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C410_1955_25938_Foto2.jpeg
    Fortuna,C. 21
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C410_1955_25927_Foto.jpeg
    Castelao,C. 132
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
  • AMHL_101_C410_1955_25964_Foto.jpeg
    General Prim,C. 72
    Imatge extreta d'una llicència d'obres
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis