• AMHLAF0158942.jpg
    Ca n'Alòs i carretera de Santa Eulàlia
    Fotografia feta des de la carretera de Santa Eulàlia, amb llambordes encara, en la que s'observa la Masia de Ca n'Alòs al fons. En primer terme la bòvila Abadal Oliveras, després ceràmiques Cusó. Aquesta imatge es trobava dins del reportatge "Can Rigal - Can Blanch - Pubilla Casas" del fons Company fotògraf. Una de les 123 masies que l’ajuntament havia registrat el 14 de març de 1863 era la important i imponent masia, com moltes d'elles de planta basilical, Ca n'Alós, que estava situada a prop de l'ermita romànica de Santa Eulàlia de Provençana, que era el topònim amb el que es coneixia llavors aquella zona. Josep d'Alós i de Ferrer, militar barceloní, compra el 1703 els terrenys de l'ermita romànica, amb l'obligació, per part de les autoritats eclesiàstiques de restaurar l'ermita, molt malmesa llavors, i de mantenir-la. El seu germà, Jaume d'Alós i de Ferrer, Doctor en Dret i Canonge de Lleida, va assistir a les Corts del Principat de Catalunya, en 1701. Eren fills de Mariana Ferrer i de Joan d'Alós i Serradora, de Moià, Doctor en Medicina, conseller Tercer de Barcelona, ​​Cònsol de la Llotja de la Mar, Diputat pel Braç Reial de la Generalitat de Catalunya, elevat a la dignitat de Ciutadà Honrat de Barcelona el 20 de desembre de 1678. El 1712 Josep d'Alòs va ser nomenat cavaller del Principat de Catalunya. El 1785 el seu propietari era Juan de Ponsich i d'Alós, que pertanyia a la Junta d’Administradors i Copatrons de la Ermita y capella publica de Santa Eulàlia, als que corresponia nomenar i triar un Custodi o Ermità, va manar construir la Creu de Terme que encara existeix davant la citada ermita de Santa Eulàlia de Provençana. El cognom Ponsich provenia d'una família noble catalana de Terrassa que varen emparentar amb els Alós i van acabar assumint la primogenitura. Els Ponsich van anar venen les seves terres, que arribaven fins el que avui és el carrer Jansana, poc a poc, a partir de 1928, a diferents promotores fet que va provocar que deixés de ser una explotació agraria rendible el 1960. Van ser propietaris del mas fins el 1969, quan el van vendre, amb els terrenys que l'envoltaven, a Juan Cahué Franquet que volia ampliar la seva pròspera fàbrica de televisors i ràdios, inicialment situada al c/ Fortuny, núm. 9 del barri de Collblanc, Cahué Industrial, S.A., (CISA), que des de 1958 eren comercialitzats amb la marca Vanguard. Es trobava al que avui és el barri de Santa Eulàlia, just darrera l'antic edifici de la Vanguard, construït el 1969, que no apareix encara construït en aquesta fotografia. Va ser enderrocada el 1973, tot i que, paradoxalment, poc abans l'ajuntament l'havia fet sortir en una relació del patrimoni arquitectònic hospitalenc. Poc abans del seu enderroc, les pedres que emmarcaven la porta i les finestres van ser numerades. Inicialment semblava que la numeració dels sòlids dovells i correus de pedra viva de la porta i les finestres, així com d'altres detalls del seu interior, com l'escala i les vigues de fusta, i un extens reportatge fotogràfic encarregat per l'Ajuntament es va fer per tal que l'ajuntament pogués reconstruir-la en un altre indret, com indicava amb rigor l'arquitecte municipal de l'època, que demanava, a més, aixecar plànols exhaustius de l'edifici com a condició indispensable per què l'ajuntament pogués autoritzar l'enderroc, que tot i això ell desaconsellava el pel seu alt valor patrimonial. Finalment l'expedient va ser tancat i arxivat per ordre de l'alcalde de l'època, José Matías de España Muntadas, que va decidir arbitràriament autoritzar al seu propietari, Juan Cahué Franquet a realitzar l'enderroc per poder fer un aparcament per a la fàbrica Vanguard, segons consta en els expedients d'aquest arxiu municipal. Les pedres van desaparèixer.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Ca n'Alós
    Carrers
    Masies
  • AMHLAF0157990.jpg
    Avinguda Electricitat, La Florida.
    Els blocs de la Llum o de FECSA es situen molt a prop de l'avingudar Primavera del barri de La Florida. Son 11 blocs amb 104 habitatges construïts a mitjans dels anys 50 per l’empresa "Fuerzas Eléctricasa de Cataluña, S.A." (FECSA) pels seus treballadors d’aquest barri. Aquests edificis i els antics blocs Onésimo Redondo, avui blocs Florida, van ser els dos primers nuclis a partir dels quals el barri va començar a créixer. la parròquia Nuestra Señora de la Luz va ser construïda amb motiu de la creació del nou barri l'any 1956. Els terrenys i el finançament de la construcció van anar a càrrec de l'empresa. Per aquest motiu l'advocació és el de la Llum, en clara referència a la finalitat de l'empresa. El 3 de maig de 1960 s’inaugura la parròquia, situada en la confluència del carrer Enginyer Moncunill i Avinguda electricitat, que va ser concebuda com a avinguda pel fet d'estar ocupada per les torres i línies d'alta tensió, com s'observa a la fotografia, que obligaven a que els carrers oberts per on aquestes ja existien tinguessin un ample especial. Aquestes infraestructures foren instal·lades, a partir de 1913, per l'empresa anomenada Riegos y Fuerza del Ebro, que pertanyia a la gran empresa subministradora d'electricitat, la Barcelona Traction Light and Power, que en aquesta època també explotava el servei de tramvies. Popularment es coneixia com la Canadenca i amb aquest nom ha passat als llibres d'història de Catalunya, arran de la vaga per la jornada laboral de vuit hores de l'any 1919, protagonitzada pels obrers de la futura Fecsa, que en un ampli moviment de solidaritat es generalitzà a tot Barcelona i rodalies. A l'Hospitalet, el subministrament elèctric dels barris del samontà s'organitzà a l'entorn de dos potents transformadors situats, l'un, al barri de la Torrassa i l'altre, al de Pubilla Cases. La línia d'alta tensió de l'avinguda de l'Electricitat transitava des del barri de Sanfeliu al primer transformador, després de travessar el barri de la Florida, on s'havia unit amb la línia que, procedent del segon transformador, a Pubilla Cases obria camí a la futura avinguda de Tomás Giménez. Aquestes torres, avui sortosament desaparegudes de la ciutat, que van ser soterrades, eren veritablement perilloses, com s'observa a la fotografia, on uns nens juguen al seu voltant. Aquestes torres, avui sortosament desaparegudes de la ciutat, eren veritablement perilloses, com s'observa a la fotografia, on uns nens juguen al seu voltant.
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Edificis
    FECSA
    Religió
    Esglésies i ermites
    Església Mare de Déu de la Llum
    Torres d'alta tensió
  • AMHLAF0159377.jpg
    Un cavall enmig de la ciutat
    Imatge de misèria, en fort contrast amb els grans blocs de pisos del "desarrollismo" franquista que es veuen a la imatge, a la llavors part de l'Avinguda Ventura Gasol (actual carrer Teide) del barri de Les Planes confluint amb l'Avinguda del Masnou, de l'any 1981. El primer ajuntament democràtic va acordar resoldre un embolic de numeracions existent entre el carrer del Teide i la part de l'avinguda de Ventura Gassol que llavors s'endinsava al barri de les Planes des del barri de Sant Josep. Així, el 27 de novembre de 1981, el consistori va aprovar denominar igualment carrer del Teide l'esmentat tram de l'avinguda de Ventura Gassol del barri de les Planes, i establir una nova numeració per al carrer resultant. Va ser així que el carrer del Teide va adquirir la fesomia que té en l'actualitat. El Ple de l'Ajuntament aprovà el 6 d'octubre de 1988 la generalització del procés de catalanització progressiva del nomenclàtor de carrers que s'havia iniciat amb la recuperació de la democràcia municipal a l'abril de 1979.
    Animals
    Arquitectura i urbanisme
    Carros i carruatges
    Cavalls
    Equins
    Natura i medi ambient
    Solars
    Transports
  • AMHLAF0033132.jpeg
    Obres de construcció dels grups escolars pla d'urgència
    AMHLAF0033132 Obres Escola Joaquim Ruyra. C. Llorer - C. Mimoses - C. Primavera
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Educació
    Escoles
    Obres
    Escola Joaquim Ruyra
  • AMHLAF0033133.jpeg
    Obres de construcció dels grups escolars pla d'urgència
    AMHLAF0033133 Obres Escola Joaquim Ruyra. C. Llorer - C. Mimoses - C. Primavera
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Educació
    Escoles
    Obres
    Escola Joaquim Ruyra
  • AMHLAF0033134.jpeg
    Obres de construcció dels grups escolars pla d'urgència
    AMHLAF0033134 Obres Escola Joaquim Ruyra. C. Llorer - C. Mimoses - C. Primavera
    Arquitectura i urbanisme
    Construcció
    Educació
    Escoles
    Obres
    Escola Joaquim Ruyra
  • AMHLAF0150964.jpg
    Un carro pels carrers sense asfaltar
    Un pagès sobre d'un carro amb un cavall de tir transita tranquilament per l'antic Camí del molí, avui avinguda d'Isabel La Catòlica, en direcció a l'Hospitalet Centre. Al fons s'aprecia la muntanya de Sant Pere Màrtir i les torres d'alta tensió de l'Avinguda de l'electricitat. A la dreta de la fotografia, la tanca de la fàbrica química Cardoner, amb uns bidons al davant. Al fons un camió Ebro.
    Animals
    Carros i carruatges
    Cavalls
    Equins
    Natura i medi ambient
    Transports
  • AMHLAF0159552.jpg
    Bòvila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis, on avui hi ha el Parc de Les Planes.
    Bòbila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis abans de l'enderroc per fer el Parc de les Planes. S'observen a la fotografia, com a darrers vestigis de les seves grans instal·lacions, els forns de cocció i la gran xemeneia. Al fons, blocs de pisos dels barris de Les Planes i Sant Josep i cementiri de l'Hospitalet. Va funcionar de1924 a 1970. El parc de les Planes va ser construït a partir del 1986 om hi havia hagut diverses indústries: la fàbrica de terrisses o bòbila de Goyta i Vinyals- Oliveros Llopis, la Cerámica Barcelonesa Para la Construcción S.A. (CEBACSA), i la indústria química Cardoner, que generava grans molèsties als veins de Can Serra i La Florida per la intensa pudor a ous podrits que feien els seus fums. S'han conservat dues xemeneies, una de secció quadrada i una de circular, de la que havia estat la bòbila Goyta, un dels pocs testimonis de l'existència de bòbiles del passat industrial de la ciutat, on hi havia hagut, a causa de l'esplèndida argila que se'n treia, i de la gran necessitat de material de construcció que tenia la ciutat de Barcelona, fins a 63 bòbiles.
  • AMHLAF0024077.jpg
    Bòbila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis, on avui hi ha el Parc de Les Planes.
    Bòbila Goyta i Vinyals-Oliveros Llopis abans de l'enderroc definitiu per fer el Parc de les Planes. Va funcionar de1924 a 1975. S'observen a la fotografia, com a darrers vestigis de les seves grans instal·lacions, que arrivaben fins el cementiri, els forns de cocció i la gran xemeneia, que es va preservar i forma part avui del Parc de les Planes, com també la xemeneia de la indústria química Cardoner. Al fons, blocs de pisos del carrer Teide, al que va ser anomenat "sector Ceravalls", en referència al propietari d'aquells terrenys. El parc de les Planes va ser construït a partir del 1986 om hi havia hagut diverses indústries: la fàbrica de terrisses o bòbila de Goyta i Vinyals- Oliveros Llopis, la Cerámica Barcelonesa para la Construcción S.A. (CEBACSA), i la indústria química Cardoner, que generava grans molèsties als veins de Can Serra i La Florida per la intensa pudor a ous podrits que feien els seus fums. S'han conservat dues xemeneies, una de secció quadrada i una de circular, de la que havia estat la bòbila Goyta, un dels pocs testimonis de l'existència de bòbiles del passat industrial de la ciutat, on hi havia hagut, a causa de l'esplèndida argila que se'n treia, i de la gran necessitat de material de construcció que tenia la ciutat de Barcelona, fins a 63 bòbiles.
    Bòvila Goyta Oliveros
    Bòviles
    Indústria química Cardoner
    Indústries
    Parc de les Planes
  • AMHLAF0024830.jpg
    Xoc entre el ferrocarril i un tren de mercaderies a l'avinguda del Carrilet, al barri de Santa Eulàlia
    Xoc entre el ferrocarril i un tren de mercaderies a l'avinguda del Carrilet al barri de Santa Eulàlia, entre els carrers de Castelao i d'Amadeu Torner, el 28 d'octubre del 1971
    Carrilet
    Ferroviaris
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0024806.jpg
    Neteja del carrer Major després d'uns aiguats. Apareixen uns operaris netejant el fang
    Neteja del carrer Major després d'uns aiguats. Apareixen uns operaris netejant el fang
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
  • AMHLAF0024808.jpg
    Fàbrica Sanromà a l'Avinguda Pau Casals 125
    Fàbrica Sanromà a l'Avinguda Pau Casals 125
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
  • AMHLAF0024807.jpg
    Fangar posterior a una inundació al carrer Major
    Antigament, i fins ben entrat els anys setanta del segle passat, per l'obsolescència i falta de capacitat d'absorció del clavagueram de l'Hospitalet Centre, quan plovia a bots i barrals molts carrers de l'Hospitalet, entre ells fonamentalment el carrer major, així com la Plaça de la Remunta i gran part de la carretera cap a Cornellà, es convertia en un gran fangar a causa de les terres que les riuades arrossegaven, entre elles les dels camps de patates del davant de la Rambla Solanes, i les provinents del Samontà, que acostumaven a baixar per la Riera de l'Escorxador, situada a prop d'on està feta aquesta fotografia, la confluència del carrer Sant Roc amb la Plaça de la Constitució i el carrer Major. Absolutament tots els baixos d'aquest carrer comptaven a la part baixa de les seves portes amb dues guies de ferro posades a la paret per tal de privar, mitjançant una fusta encaixada dintre, l'entrada d'aigua als habitatges quan plovia molt intensament i hi havia risc de riuades.
    Climatologia
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    pluges
    Rius
    Vida quotidiana
  • AMHLAF0177371.jpg
    Ajuntament
    Regidors i funcionaris de l'Ajuntament de l'Hospitalet membres de la Comissió Permanent, presidida per l'Alcalde José Matias de España Muntadas. El quart assegut a l'esquerra és Vicenç Capdevila i Cardona, regidor de Cultura i el segon assegut a la dreta de la fotografia és el farmacèutic Enric Sanfeliu i Soto
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Política i administració pública
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0177361.jpg
    Ajuntament. Cultura
    Els regidors Vicenç Capdevila, Joan Pañella i l'alcalde José Matías de España Muntadas
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0177372.jpg
    Francesc Llobet i Bonastre
    Nascut el 1910 a Sant Esteve Sesrovires i domiciliat al carrer Bailén de Barcelona, va ingressar a l'Ajuntament de l'Hospitalet el 1942. Va ser secretari personal de l'alcalde Ramon Solanich i Riera des de 1956 fins el 1962 i, posteriorment, de l'alcalde José Matias de España Muntadas fins el 1965, quan va ser nomenat Cap de Protocol de l'Ajuntament de l'Hospitalet, càrrec que va ocupar fins a la seva jubilació el 1980.
    Ajuntament de l'Hospitalet
    Política i administració pública
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153928.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153921.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153920.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153931.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153930.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153929.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153925.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153924.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis
  • AMHLAF0153923.jpg
    Façana Ajuntament
    Arquitectura i urbanisme
    Casa de la Vila
    Edificis