• AMHLAF0003267.jpg
    Pont entre l’avinguda de Josep Tarradellas i Joan i la carretera d’Esplugues
    Pont que comunica la carretera d'Esplugues amb l'avinguda Josep Tarradellas i Joan. Es veu cotxe passant-hi i al fons un dels blocs de Can Serra en construcció. Durant molt temps va ser un punt conflictiu de circulació fins que es van instal·lar semàfors a banda i banda del pas.
    Arquitectura i urbanisme
    Cotxes
    Ponts
    Transports
  • AMHLAF0000575.jpg
    Antic temple parroquial de Santa Eulàlia de Mèrida de l'Hospitalet.
    Temple parroquial de Santa Eulàlia de Mèrida, al barri Centre. Es veu la façana principal del temple, amb el seu campanar i rellotge. Davant del temple, es veu un rètol penjant que diu "Automóviles al paso", informant els vianants per tal que en tinguin precaució abans de travessar la via. En primer terme, a l'esquerra, un "automóvil al paso", en efecte, l'autobús de l'empresa Oliveras, procedent de Sant Boi cap a Barcelona. A la dreta una tartana portada per un cavall. Aquest tipus de carruatge, com el de la fotografia, tancat per darrera i dedicat al transport de viatgers era conegut com a Tartana. Per davant era descoberta i per darrera, com s'observa a la fotografia, estava tancada amb porticons. Per a la seva tracció s'emprava un cavall jove o una haca, de pas molt més vigorós que aquests. Les rodes, les dues amb frenos, estaven unides amb una estructura de ferro que sostenia també la caixa mitjançant ballestes, per a la seva suspensió. La vela de la tartana acostumava a estar fixada sobre l'estructura, sense possibilitat de ser plegada. Disposava de dos bancs laterals, enfrontats al costat de cada roda, on es situaven els quatre o sis viatgers que podia acollir, en funció del tamany de la tartana. Disposava d'un graó plegable al darrera per permetre l'accés dels viatgers. En una època on tots els carruatges tenien una funció agrària, disposar d'una tartana pròpia era propi de classes benestants. Normalment eren propietat de carreters que feien amb elles trajectes concertats amb els viatgers. El Ple municipal del 5 d'agost de 1936, a l'inici de la guerra civil, va acordar fer enderrocar la casa parroquial o rectoria, situada ben bé al davant de l'església, a la que antigament havia estat unida mitjançant un pont cobert que va ser enderrocat a mitjans del s. XIX, perquè havia quedat molt malmesa i amenaçava ruïna després d'haver estat incendiada com a reacció revolucionària a l'alçament feixista del 18 de juliol anterior. També van ser incendiades la rectoria i l'ermita de provençana i l'ermita de Bellvitge. L'església de Santa Eulàlia de Mèrida, construïda el 1579, potser també va patir alguna mena de petit incendi d'imatges, però no presentava danys estructurals, segons l'informe de l'arquitecte municipal, que va avaluar l'estat de diversos edificis incendiats llavors, alguns dels quals, com la Torre Barrina, van quedar molt malmesos. En un encès ambient dominat per la reacció contra el cop dels militars feixistes revoltats contra la legalitat republicana i pel fort anticlericalisme d'aquell moment, accentuat per la implicació de l'església amb el "alzamiento nacional", esperonada i pressionada pel Comitè Local de Milícies Antifeixistes, formada per molts dels ciutadans d'esquerres que van enfrontar-se i guanyar en combat, a la Diagonal, al Paral·lel i a les Drassanes de Barcelona, a diversos grups de militars revoltats de diferents casernes de Barcelona, provocant així que el cop no triomfés a Catalunya, la Comissió de Govern de 'Ajuntament de l'Hospitalet, dirigit llavors pel del Front Popular d'Esquerres, que va guanyar àmpliament les eleccions municipals de febrer de 1936, va acordar el següent : " S'acorda, vistos els requeriments formulats pel Comité Local de Milícies Antifeixistes i l'informe de l'arquitecte Municipal, procedir a l'enderroc de l'església i el campanar donat el seu estat actual, que no ofereix cap garantia de conservació. L'Hospitalet, 21 d'agost de 1936" Es va argumentar que el temple estava en mal estat perquè poc abans, efectivament, havia caigut una gran pedra d'una cornisa de la teulada de l'església a sobre de la teulada d'una casa veïna, foradant-la i caient finalment a sobre d'un llit en el que, per sort, no hi havia ningú. Segons aquesta nota de la Comissió de Govern conservada a l'Arxiu Municipal de l'Hospitalet, o bé es va obligar llavors a l'arquitecte municipal a fer un altre informe contradient el seu anterior de principis d'agost desfavorable al seu enderroc, informe encara no identificat a la documentació existent a l'Arxiu Municipal, o aquest segon informe mai va existir i es va posar a la nota que es comptava amb un informe tècnic només com a formulisme. El fet cert és que l'església va ser efectivament enderrocada pedra a pedra per obrers vinculats i dirigits per la CNT/FAI i la UGT durant l'agost i el setembre de 1936. L'església no va ser doncs ni incendiada ni destruïda a causa d'una bomba. Potser es va cremar alguna imatge i confessionari al seu interior durant el mes de juliol, però al seu interior no es va declarar un incendi de grans proporcions. L'arquitecte municipal, Ramon Puig i Gairalt va realitzar quinze anys abans de l'enderroc un extens reportatge fotogràfic de l'interior de l'església, que molts anys després la seva família va dipositar juntament amb més documentació a l'Arxiu Nacional de Catalunya i que es pot consultar on line, on es pot veure que l'església era, el 1922, i segurament també en el moment de la seva destrucció, com afirmava ell en el seu primer informe d'avaluació d'edificis assaltats, perfectament sòlida i es trobava en bon estat de conservació, tenint en compte que era una església del s. XVI. Alguns carreus i relleus d'aquesta portalada van ser recuperats per diferents veïns del poble quan l'església va ser enderrocada i avui dia es custodien al Museu de l'Hospitalet. Altres van ser reutilitzats com a material de construcció i van ser trobats posteriorment, com és el cas d'un carreu d'aquesta portalada, que va ser reutilitzat com a material d'obra per emplenar un del carrers de la Plaça Espanyola de La Torrassa, prop d'on havia estat situat el local de la CNT. La nova església de Santa Eulàlia de Mèrida, es començà a construir, al mateix lloc on havia estat l'antiga però reculada respecte a la seva inicial ubicació, tot just acabada la Guerra Civil, el mateix any de 1939 i es va inaugurar el 1947. Aquest nou edifici, de l'arquitecte municipal Manuel Puig i Janer, està catalogat en el PEPPA amb la fitxa núm. 003. Puig i Janer va recuperar, pel seu projecte de reordenació de la plaça de del davant de l'església i de la Plaça de l'Ajuntament, pel qual va projectar l'edifici de la Caixa de Pensions, un projecte urbanístic de 1932 del llavors arquitecte municipal Ramon Puig i Gairalt, mort prematurament per malaltia el 1937.
    Carros i carruatges
    Cotxes
    Església Santa Eulàlia de Mèrida
    Esglésies i Ermites
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Religió
    Transports
  • AMHLAF0000142.jpg
    Correus i telègrafs ( "Hospitalet, Casa de Correus" )
    Edifici de Correus i Telègrafs realitzat per l'arquitecte Ramon Puig Gairalt. A la façana lateral es veu un òmnibus Oliveras. Està catalogat en el PEPPA amb el núm. 77.
    Autobusos
    Autobusos Oliveras
    Correus i telègrafs
    Dones
    Indústries
    Informació i comunicació
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Persones
    Transports
  • AMHLAF0000908.jpg
    Carrer d'Enric Prat de la Riba
    Carrer d'Enric Prat de la Riba on hi circulen carros. Postal de títol "Hospitalet.-Calle de la Carretera"
    Arquitectura i urbanisme
    Carrers
    Carros i carruatges
    Persones
    Transports
  • AMHLAF0000449.jpg
    Ca l'Esquena Cremat
    Vista de la façana principal de la masia de Ca l'Esquena Cremat i els edificis annexos. Hi ha un carro al pati de davant de la casa. Segons referències documentals la casa fou construïda en el segle XIX. Està catalogada en el PEPPA amb núm. 55
    Agricultura i ramaderia
    Ca l'Esquena Cremat
    Carros i carruatges
    Masies
    Patrimoni
    Patrimoni arquitectònic
    Transports
  • AMHLAF0000915.jpg
    Cursa ciclista de 1910
    Cursa ciclista de resistència. Moment de la sortida dels corredors. És el primer esdeveniment esportiu de l'Hospitalet del que es té notícia
    Bicicletes
    Ciclisme
    Competicions
    Esports
    Homes
    Persones
    Transports
  • AMHLAF0000494.jpg
    Can Puig
    Masia de Can Puig. Home menant un matxo que tira d'un carro carregat d'escaroles pel mig dels camps. El terreny acostumava a estar enfagat i els pagesos molts cops feien les feines del camp descalços per tal de no fer malbé les espardenyes. Molts cops els camps de la Marinaa eren xops d'aigua i això afavoria l'aparició de molestes sangoneres, que s'enganxaven a les cames nues dels pagesos. El carro farratger dels alfasaires, era com el carro català típic però amb una modificació: l'entarimat de fusta de la base anava penjat, fins a un pam i mig de terra, de cadenes, o de cordes, com el de la fotografia, per tal d'augmentar la seva capacitat de càrrega (alfals, blat de moro, escaroles, pastanagues, etc. que el carreterer, amb gran destresa, com s¡observa a la fotografia, augmentava fent el munt molt més alt que les baranes, que medien menys d'un metro. Si el recorregut a fer era curt es posaven estaques a les baranes o al davant, com en aquesta fotografia, per poder carregar fins a extrems increïbles. Quan el carro s'utilitzava per a transportar altres menes de càrregues calia cobrir els costats d'aquesta plataforma penjada. Sobre les cadenes o cordes, i per tapar l'esvoranc entre aquestes, es disposaven unes estores d'espart que privaven els objectes menuts de caure a terra. Com que transitaven per llocs plans i carregaven productes de poc pes, disposaven de fre únicament en una de les rodes, normalment la roda de la dreta, el qual servia fonamentalment per immobilitzar el carro. (informació proporcionada per Ramon Morales)
    Agricultura i ramaderia
    Animals
    Can Puig
    Carros i carruatges
    Homes
    La Marina
    Masies
    Mules
    Natura i medi ambient
    Persones
    Transports
  • AMHLAF0004272.jpg
    Plaça Constitució i carrer Major
    Vista de la plaça de la Constitució i del carrer Major inundats. Cada cop que plovia a bots i barrals, les aigües provinents dels torrents del Samontà, d'Esplugues i, de vegades, del propi riu Llobregat convertien en una piscina, i posteriorment en un fangar, el carrer Major. Molts edificis d'aquest carrer tenien posats, en la part baixa de les seves portes d'accés, dues guies de ferro per poder encaixar els dues de forta pluja, una fusta per tal dimpedir l'entrada d'aigua i protegís els habitatges d'inundacions. Es veuen vàries persones a l'aixopluc del balcó situat sobre de la Vaqueria Suiza, que portava la Sra. Arsenia, que antigament era a la cantonada amb el carrer Major. També es veu la font de la plaça.
    Arquitectura i urbanisme
    Climatologia
    Cotxes
    Font de la plaça de la Constitució
    Fonts
    Inundacions
    Natura i medi ambient
    Places
    pluges
    Transports
  • AMHLAF0000707.jpg
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet. La fotografia està presa des de l'andana central, entre les dues vies. A l'esquerra es veu l'edifici de l'estació. Al fons, i ocupant una posició central a la imatge, el pont de ferro que uneix els barris del Centre i Can Serra. El tren va arribar a l'Hospitalet l'any 1854
    Arquitectura i urbanisme
    Estació de la RENFE de l'Hospitalet Centre
    Estacions
    Ferroviaris
    Ponts
    Transports
    Tren
    Vies
  • AMHLAF0000923.jpg
    Cos de bombers de l'Hospitalet
    Equipament del cos de bombers de l'Hospitalet durant la segona República. Es veu cotxe anti-incendis i 3 carretons més petits davant l'oficina de Correus i Telègrafs. A mà dreta es veu l'entrada amb rètol d'una sastreria "Casa Juana Sastre"
    Arquitectura i urbanisme
    Bombers
    Correus i telègrafs
    Cossos de seguretat
    Cotxes
    Edificis
    Informació i comunicació
    Seguretat i defensa
    Transports
  • AMHLAF0004032.jpg
    Estació de la Renfe de l'Hospitalet Centre
    Vista de l'estació durant la nevada del Nadal de l'any 1962. En primer terme es veu un tren aturat davant l'estació i, al fons, el pont de l'estació que comunica el barri del Centre amb el de Can Serra.
    Arquitectura i urbanisme
    Climatologia
    Ferroviaris
    Natura i medi ambient
    Nevada del 1962
    Nevades
    Ponts
    Transports
    Tren
  • AMHLAF0000381.jpg
    Cal Quatre Braços
    Vista d'una part de la façana principal de la Masia de Cal Quatre Braços. Davant de la masia hi ha un grup de persones, probablement els de la casa, al costat d'una tartana i quatre mules. La indumentària dels que surten a la imatge és la típica de les famílies pageses
    Agricultura i ramaderia
    Animals
    Cal Quatre Braços
    Carros i carruatges
    Dones
    Homes
    Infants
    Masies
    Mules
    Natura i medi ambient
    Persones
    Retrats
    Transports
  • AMHLAF0000511.jpg
    Tartana i cavall
    Carruatge de dues rodes tirat per un cavall. Aquest tipus de carruatge, tancat per darrera i dedicat al transport de viatgers era conegut com a Tartana. Per davant era descoberta i per darrera, com s'observa a la fotografia, estava tancada amb porticons. Per a la seva tracció s'emprava un cavall jove o una haca, de pas molt més vigorós que aquests. Les rodes, les dues amb frenos, estaven unides amb una estructura de ferro que sostenia també la caixa mitjançant ballestes, per a la seva suspensió, com s'observa molt bé en aquesta fotografia. La vela de la tartana acostumava a estar fixada sobre l'estructura, sense possibilitat de ser plegada. Disposava de dos bancs laterals, enfrontats al costat de cada roda, on es situaven els quatre o sis viatgers que podia acollir, en funció del tamany de la tartana. En una època on tots els carruatges tenien una funció agrària, disposar d'una tartana pròpia era propi de classes benestants. Normalment eren propietat de carreters que feien amb elles trajectes concertats amb els viatgers.
    Agricultura i ramaderia
    Animals
    Carros i carruatges
    Cavalls
    Homes
    Infants
    Natura i medi ambient
    Persones
    Transports
  • AMHLAF0111786.jpeg
    Jordi Ballart conduint una vespa amb cinc homes més
    Festes Majors de les dècades entre 1950 i 1970.
    Festa major del Centre
    Festes
    Festes majors
    Motos
    Transports
  • AMHLAF0155341.jpg
    Guàrdia Urbana regulant el trànsit
    Autobusos
    Cossos de seguretat
    Guàrdia Urbana
    Policia local
    Seguretat i defensa
    Transports
  • AMHLAF0159377.jpg
    Un cavall enmig de la ciutat
    Animals
    Arquitectura i urbanisme
    Carros i carruatges
    Cavalls
    Equins
    Natura i medi ambient
    Solars
    Transports
  • AMHLAF0173655.jpg
    Nena en bicicleta
    Bicicletes
    Diumenge de Rams
    Infants
    Persones
    Religió
    Transports
  • AMHLAF0111790.jpeg
    Cursa de motocicletes durant la Festa Major del Centre
    Festes Majors de les dècades entre 1950 i 1970.
    Competicions
    Esports
    Festa major del Centre
    Festes
    Festes majors
    Motociclisme
    Motos
    Transports
  • AMHLAF0150884.jpg
    El tren travessant la Marina
    Agricultura i ramaderia
    Ferroviaris
    La Marina
    Transports
    Tren
  • AMHLAF0150964.jpg
    Un carro pels carrers sense asfaltar
    Animals
    Carros i carruatges
    Cavalls
    Equins
    Natura i medi ambient
    Transports
  • AMHLAF0153650.jpg
    El tren travessant la ciutat
    Ferroviaris
    Transports
    Tren
  • AMHLAF0000372.jpg
    Cal Sayo
    Vista frontal de la masia de Cal Sayo amb el seu rellotge de sol. La fotografia és presa des del camí d'accés a la propietat. Adossats a la façana hi ha diverses estructures (safareig, quadra, etc.). Al davant de la casa hi ha dos nois amb una bicicleta.
    Agricultura i ramaderia
    Arquitectura i urbanisme
    Bicicletes
    Cal Sayo
    Carros i carruatges
    Home
    Masies
    Safareigs
    Transports
  • AMHLAF0001164.jpg
    Inauguració del baixador dels FGC de Sant Josep
    A l'acte assisteixen diverses autoritats civils, religioses i militars
    Actes oficials
    Alcaldes
    Arquitectura i urbanisme
    Carrilet
    Estació del Carrilet Sant Josep
    Estacions
    Ferroviaris
    Homes
    Militars
    Persones
    Política i administració pública
    Transports
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0001165.jpg
    Inauguració del baixador dels FGC de Sant Josep
    A l'acte assisteixen diverses autoritats civils, religioses i militars
    Actes oficials
    Alcaldes
    Arquitectura i urbanisme
    Carrilet
    Estació del Carrilet Sant Josep
    Estacions
    Ferroviaris
    Homes
    Militars
    Persones
    Política i administració pública
    Transports
    Visites d'autoritats
  • AMHLAF0001166.jpg
    Inauguració del baixador dels FGC de Sant Josep
    A l'acte assisteixen diverses autoritats civils, religioses i militars. Es veu a part de la comitiva i alguns guàrdies civils a l'andana de la nova estació.
    Actes oficials
    Alcaldes
    Arquitectura i urbanisme
    Carrilet
    Estació del Carrilet Sant Josep
    Estacions
    Ferroviaris
    Homes
    Militars
    Persones
    Política i administració pública
    Transports
    Visites d'autoritats